adozona.hu
Az MKIK ellenzi a kisadók összevonását
//test-adozona.hu/archive/20071008_MKIK_adotorveny_modositas_efeho
Az MKIK ellenzi a kisadók összevonását
Az Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) nem ért egyet a szakképzési hozzájárulás, a rehabilitációs hozzájárulás és az innovációs járulék egy közös adónembe (efeho) való összevonásával. A kamara véleménye szerint a törvényjavaslat az adminisztrációs terheket nem csökkentené és a befizetéseket várhatóan nem hasonló célokra használnák fel.
A parlamenthez benyújtott törvényjavaslat szerint az adó- és járulékváltozások 2008-ban nem módosítják jelentősen a vállalkozószféra pénzügyi pozícióit. A GDP-arányos adóterhelés konvergenciaprogramban előirányzott 0,3 százalékpontos csökkenésével szemben várhatóan 0,42 százalékponttal nő. Az adóbevétel a várható 2007. évihez képest 116 milliárd forinttal több lehet. A többlet csaknem fele, 48 milliárd forint, az élőmunkát terhelő elvonásokból (szja, tb-járulékok) jönne össze – a másik fele valószínűleg a gazdaság további kifehéredésének köszönhetően.
Az MKIK nem ért egyet a szakképzési hozzájárulás, a rehabilitációs hozzájárulás és az innovációs járulék egy közös adónembe (efeho) való összevonásával. Nagyon látványosnak tűnhet fel az úgynevezett kisadók összevonása. A miniszterelnök közlése szerint a pénzügyminiszter garanciát vállalt arra, hogy a kisadók összevonásával létrejövő új adó nem jár majd adóemeléssel – országos szinten. Ezzel szemben a kamara úgy véli, hogy az efeho létrehozása több kárt okozna, mint amennyi hasznot jelentene.
A benyújtott törvényjavaslatban már csak három adónem összevonására kerülne sor, a régi-új elvonást „efeho” (erőforrás-fejlesztési hozzájárulás) névvel jelölik. Nem derül ki, hogy a szakképzési és az innovációs járuléknál a lehetséges levonási kedvezmények életben maradnának-e. A kamara véleménye szerint hatásvizsgálatok nélkül nem ítélhető meg, hogy az új rendszer milyen átrendeződést okozna. A rehabilitációs járulékot viszont mindenkinek meg kellene fizetnie, annak is, aki eddig foglalkoztatott csökkent munkaképességűeket, és így nem volt köteles a befizetésre. Az MKIK szerint tisztázni kellene azt is, hogy a 20 fő alatti kategóriába beletartoznak-e a foglalkoztatott nélküli evás és egyéni vállalkozók is.
A kamara egyetért az adórendszer egyszerűsítésével, de előkészítetlensége és kontraproduktív hatása miatt elutasítja a „kisadók” tervezett összevonását.
Az MKIK szerint a benyújtott törvényjavaslat ékes példája a „toldozgató” jogalkotásnak. Emellett azonban azt is jelezte, hogy kész részt venni 2008 folyamán egy életszerű, a kitűzött célokat jobban megvalósítani képes szabályozórendszer előkészítésében.