adozona.hu
PwC: az APEH a régióban elől áll
//test-adozona.hu/archive/20070501_pwc_apeh
PwC: az APEH a régióban elől áll
A régióban a magyar adóhatóság jó minősítést érdemel, de a szolgáltatói funkcióját és módszereit illetően kissé lemaradt az angol hatóságtól - állapította meg Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers (PwC)
cégtársa kedden, ismertetve az angol és a régiós adóhatóságok összehasonlítását átfogó felmérést.
Adókedvezmények helyett, mivel azt állami támogatásnak minősíti az EU, a befektetőket alacsony adómértékekkel és adózóbarát adóhatóságokkal próbálják magukhoz csábítani az országok - jelentette ki Erdős Gabriella. A PwC cégtársa hozzátette azt is, hogy a befektetők leginkább kiszámítható adózási feltételrendszerre vágynak.
Erdős Gabriella szerint az alaptételhez, hogy az adókat be kell szedni, egy másik alaptétel járul: hatóságként nem lehet megoldani ezt a feladatot. Szolgáltató, partneri viszonyra törekvő adóhatóságra van szükség, az angol példa szerint olyanra, amely a megelőzésre teszi a hangsúlyt, segíti az adózókat, mérsékelve a kikényszerítő illetve büntető funkciót, de az adót nem fizetőket, vagy kerülőket keményen bünteti, a "répa és korbács" stratégiáját követve. Azaz aki jó adózó azt az adóhatóság nem zaklatja, azt répával eteti - tette hozzá.
Az angol hatóság társadalmi egyeztetés után egy éven keresztül készült a váltásra, a nagy adófizetőkel on-line információ cserét kezdeményezett - jellemezte az új típusu adóhatósági szerepet a PwC cégtársa. Sőt, az is előfordul, hogy az adóhiányt felhalmozóval tárgyalást kezd az adóhatóság, amolyan költség/haszon elv alapján, s ezt a kezdeményezést senki sem tekinti korrupciónak, hiszen a cél az, hogy az állam minél nagyobb adóbevételt realizáljon - magyarázta Erdős Gabriella.
A régióban viszont az adófizetés kikényszerítése dívik, Magyarországon például már 10 ezer forint fölött megvalósul az adócsalás esete, s 200 ezer forint felett a tartozás már adóbűncselekmény, ami akár két évig terjedő szabadságvesztéssel járhat. "Nálunk az őszinte, hibát ejtőt, ugyanúgy adócsalónak minősítik, mint a masszív adóelkerülőket" - jellemezte a helyzetet Erdős Gabriella. Hiányzik a Nyugat-Európában ismert adóbíróság intézménye is, így a bírói ítélkezés esetlegessé válhat - jelezte. A PwC felméréséből az is kiderül, hogy az adóigazgatási gyakorlatot vizsgálva az APEH-nak a nemcsak régión belül nincs szégyenkezni valója, de a brit összehasonlításnál is jobban teljesít - mondta Erdős Gabriella, kiemelve a feltételes-adómegállapítás magyar gyakorlatát illetve az előre bejelentett ellenőrzési irányelveket és a kiválasztási kritériumokat.
Pozitív példaként beszélt a színlelt szerződésekkel kapcsolatos törvényi tűrés és változtatás esetéről a PwC adószakértője: először a színlelt szerződések megszüntetésének szükségességét ismertette az APEH, nem büntette a színlelt szerződést alkalmazókat, hanem időt adott megszüntetésükre, és csak ez után kezdte meg a szankcionálást. Az APEH-al kapcsolatos szakmai problémák részben a folyamatos, posztgraduális képzés hiányával magyarázhatók, Angliában vagy Hollandiában a felsőfokú végzetség után 3-5 éves képzéssel lehet valaki bejegyzett adóellenőr, Magyarországon viszont nincs rendszeres továbbképzés - mutatott rá a PwC cégtársa. Amíg a briteknél az adóhatóság kötelezőnek tekinti a saját állásfoglalását, nálunk ezt gyakran felülbírálja az APEH, ami nem segíti a jogkövető magatartás kialakulását - fogalmazta meg Erdős Gabriella.
A PwC felmérése szerint 2005-ben a régión belül Csehország adóbevétele 37 milliárd euró, Magyarországé 26 milliárd volt, Romániáé pedig 2006-ban 14 milliárd, míg Bulgáriáé ugyancsak 2006-ban 8 milliárd euró.