adozona.hu
GVH: útmutató az influenszereknek, figyelmeztetés a légitársaságoknak
//test-adozona.hu/altalanos/utmutato_influenszer_legitarsasag_figyelmez_EDNBAC
GVH: útmutató az influenszereknek, figyelmeztetés a légitársaságoknak
2022 novemberében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megújította a tisztességes influenszer marketinget támogató útmutatóját, belevágott a zöld reklámüzenetek világának vizsgálatába és figyelmeztette a légitársaságokat az online jegyeladási gyakorlataik tisztasága miatt – tette közzé honlapján a GVH.
2022 novemberében a GVH közzétette megújított influenszer marketing tájékoztatóját, miután a piaci szereplőkkel is nyilvánosan egyeztetve felülvizsgálta a korábbi útmutatót. A tájékoztató frissült a technológiai fejlődésből fakadó új elvárásokkal, illetve az utóbbi időszak versenyhivatali döntéseinek iránymutatásaival – célja azonban változatlanul az, hogy közérthető segítséget nyújtson a jogkövetésre törekvő piaci szereplőknek és védje a fogyasztókat.
A GVH megújított útmutatója gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videósposzt esetében. Az útmutató így a mindennapi gyakorlatban felhasználható, közvetlen és részletes támogatást nyújt az influenszerekkel hirdető vállalkozásoknak, a közvetítő- és reklámügynökségeknek, illetve maguknak a véleményvezéreknek is.
Miért fontos az infuenszer-marketing szabályossága?
Megfelelő jelölések nélkül a fogyasztók – tévesen – semleges véleményként, egy általuk kedvelt ember független „jó tanácsaként” kezelhetik a reklámcélú influenszer-posztokat. Ezért a véleményvezérek által közzé tett marketingtartalmakkal kapcsolatban fontos jogi elvárás, hogy mindenki egyértelműen, jól észlelhetően és hangsúlyosan felismerhesse, ha azokat ellenszolgáltatás fejében tették közzé.
Versenyhivatali figyelmeztetés a légitársaságoknak
A Gazdasági Versenyhivatal novemberben publikált átfogó gyorselemzése alapján a légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja el a fogyasztók döntéseit. A platformok többségén jellemző az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás (például „már csak 2 jegy elérhető ezen az áron”), amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetőek. Jellemzőek a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat és kizökkentheti figyelmüket. Ezek számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével. A versenyhatóság egyelőre javaslatokkal segíti a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a tudatalatti trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, a GVH később akár versenyfelügyeleti eljárások keretében is vizsgálhatja a piacon a tisztességes verseny szabályainak érvényesülését.
A GVH átvilágítja a zöld reklámüzenetek világát
Novemberben indult, várhatóan 2023 nyaráig tartó piacelemzése keretében a GVH képet alkot arról, milyen eltérések tapasztalhatók a különféle környezetvédelmi (úgynevezett zöld) reklámüzenetek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között. A vizsgálat során a nemzeti versenyhatóság feltárja, hogy a vállalkozások jelenleg milyen jellemző jelöléseket és állításokat alkalmaznak a zöld reklámüzeneteikben, ezek pedig hogyan hatnak a fogyasztói percepcióra és a vásárlási hajlandóságra. A GVH célja, hogy az eljárás lezárásakor felvázolhassa, milyen tényezőkre érdemes a jogalkotónak figyelnie egy igazolható, ellenőrizhető, a fogyasztó számára hiteles állítás- és jelölésrendszer kialakításakor (vagy a meglévő rendszerek finomhangolásakor).
Hozzászólások (0)