adozona.hu
Miért jó az ügyfélkapu, és miként hozható létre?
//test-adozona.hu/altalanos/ugyfelkapu_regisztracio_email_gazdasagrss_HQ7OIC
Miért jó az ügyfélkapu, és miként hozható létre?
Az e-ügyintézés a magánszemély felhasználók között is egyre jobban terjed, hiszen jelentős terhet és elkerülhető plusz rohanást vehet le valakinek a válláról. Ügyfélkapu alkalmazásával akár meghosszabbíthatja jogosítványát, ellenőrizheti munkáltatója hány órára jelentette be. Az ügyfélkapu regisztrációjára több lehetőség is van, cikkünkben ezeket járjuk körbe.
Érzékelhető ugyanakkor, hogy az ügyfélkapu regisztrációjának mikéntjével, illetve a használatával sokan még mindig nincsenek tisztában.
Valószínűleg arra a kérdésre, hogy mi is ez a felület, legtöbben csak érzékletesen legyintenének, mert használták már, és valamennyire ismerik. Ennek ellenére érdemes először az alapfogalmakat tisztázni! Pár szóban összefoglalva: egy olyan elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszerről van szó, amelyen keresztül az érintett személyazonosságának igazolása mellett elektronikusan tud ügyeket intézni, és kapcsolatot tartani az ezt lehetővé tevő hivatalokkal, hatóságokkal. Az ügyfélkapu tehát nem alkalmas arra, hogy magánszektorbeli személyek egymással közvetlenül kommunikáljanak.
Ügyfélkapu témakörében további írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat. Cikksorozatunk második, harmadik és negyedik része a szavakra kattintva érhető el. |
Felhasználói fiók létrehozására lehetősége van minden természetes személynek, életkortól függetlenül. Annyi megkötéssel számolni kell, hogy 14 év alatt ez a törvényes képviselő kezdeményezéséhez kötött, de 14 év fölött már önállóan intézhető.
Előfeltétele
A fiók létrehozása – ahogy korábban írtuk – előzetes regisztrációhoz, továbbá a meghatározott nyilvántartásban (személyiadat- és lakcímnyilvántartás, központi idegenrendészeti nyilvántartás, vagy az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartása) való szerepléshez kötött. Az ügymenet során a kezdeményezőnek megfelelően igazolnia kell a személyazonosságát. Ezzel biztosítható, hogy a rendszer az adott illetőhöz köthető, így a későbbi belépésnél a fiókgazdát már maga a belépés fogja „hitelesíteni”, és ezáltal az ügyintézési folyamatokhoz azonosított minőséget kapcsolni.
Jó tanács, hogy mielőtt elindítjuk az ügyfélkapu létrehozását, készüljünk előre egy egyedi felhasználónévvel és e-mail címmel! Az e-mail cím helyes megadására különösen oda kell figyelni, mert erre érkezik majd a fiók aktiválásához szükséges kód.
Hogyan és hol intézhető
A regisztrációra több lehetőség is van. A legkézenfekvőbb megoldás, hogy azt személyesen kezdeményezzük valamelyik illetékes hatóságnál, leggyakrabban valamelyik kormányablakban vagy okmányirodában. Itt jegyezzük meg, hogy sokaknak megkönnyítheti az életét, és rengeteg időd spórolhat meg, ha a kiválasztott kormányablakba előzetesen időpontot foglal. A hivatali ügyintéző – a személyazonosságot igazoló igazolvány (pl. személyigazolvány, jogosítvány) bemutatását követően – helyben felveszi a szükséges adatokat, ideértve a felhasználónevet és az e-mail címet is, amellyel előre készül(het)tünk.
Ha valaki szeretné még ennél is jobban, de legalábbis az utazással lerövidíteni az ügyintézésre szánt időt, e-személyi igazolvány (eSZIG) birtokában is létrehozhat ügyfélkaput. Ezt a kifejezetten erre létrehozott kormányzati portál felületen lehet megtenni. A folyamat megkezdésekor az okmányazonosítót és azt a 11 számjegyből és betűkből álló regisztrációs kódot kell megadni, amit az eSZIG igénylésekor kapott az érintett. Miután minden adatot megadott a kérelmező, csak a megfelelő gombra kell kattintani.
Az utolsó lépés a fenti két esetben ugyanaz: a rendszer küld a megadott elektronikus címére egy egyszer használatos aktiváló kódot, és a tájékoztató levélben foglaltak szerint véglegesíthető az eljárás. Fontos, hogy időben ellenőrizze a levelezését, mert a fiókaktiválására csak 5 napja van, miután megkapta a kódot.
További lehetőség ügyfélkapu regisztrációjára magyar állampolgár érvényes személyazonosság igazolására alkalmas okmány birtokában, az elektronikus ügyintézési hajlandóságától függően a távazonosítás (videóazonosítás, az „arcképes azonosítás” gombra kattintva a következő weboldalon keresztül). Ebben az esetben is ügyintéző segítségével zajlik a folyamat annyi különbséggel, hogy a teljes művelet az online térben zajlik. Elsőként győződjön meg arról, hogy a szükséges technikai feltételek (pl. kamera, mikrofon) megfelelően adottak és működnek! Ezek ellenőrzése után a rendszer által adott utasítások szerint felvételt kell készíteni a megadott személyazonosító okmányok (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél) egyikéről, valamint az érintett személy arcáról. A folyamat végén a regisztrálót átirányítják egy ügyintézőhöz, aki az adatellenőrzés (és az e-mail cím rögzítése) után véglegesíti a folyamatot.
Mennyibe kerül mindez?
A létrehozás ingyenes, tehát emiatt pluszköltséggel nem kell számolnia.
Hogyan rögzíthető az adatváltozás?
A személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkezett változást automatikusan átvezetik az ügyfélkapu szolgáltatásában, ezzel kapcsolatban plusz teendő nincs.
Ha a megadott e-mail címet kell valamiért módosítania, ezt a belépést követő pár kattintással átvezetheti a „Regisztrációs adatok” menüpont alatt. Ilyen esetben különös figyelmet kell fordítani arra, hogy az e-mail cím változását a „Tárhely” menüpont alatt is külön át kell vezetni. Ha az e-mail címét azelőtt kell megváltoztatnia, hogy aktiválta volna a fiókját, a módosítás átvezetésére csak személyes hivatali ügyintézés keretében van mód.
Hozzászólások (0)