adozona.hu
A kormányzati igazgatási szünet hatása az adásvételi- és haszonbérleti szerződésekre
//test-adozona.hu/altalanos/kormany_adasvetel_szerzodes_fold_hivatal_0SUHX2
A kormányzati igazgatási szünet hatása az adásvételi- és haszonbérleti szerződésekre
A kormány 2022. december 22. napjától 2023. január 6. napjáig igazgatási szünetet rendelt el, valamennyi úgynevezett kormányzati igazgatási szervre. A földforgalmat tekintve ez az intézkedés a mezőgazdasági igazgatási szerveket – másnéven a földhivatalokat – is érinti, írja honlapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Az igazgatási szünet lényegében azt jelenti, hogy ezen időszakban a hatósági munka szünetel, néhány kivételtől eltekintve szünetel az ügyfélfogadás és az igazgatási szünet nem számít bele az ügyintézési időbe, vagyis az eljárási határidők kitolódnak.
A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény előírja, hogy föld eladása vagy haszonbérbeadása esetén az adásvételi, illetve a haszonbérleti szerződést a felek aláírásától számított 8 napon belül a mezőgazdasági igazgatási szerv részére meg kell küldeni jóváhagyás céljából.
Az igazgatási szünetre tekintettel földhivatalokhoz történő személyes benyújtásra 2022. december 22-étől – az igazgatási szünet ideje alatt – nem lesz lehetőség, ez idő alatt postai úton kell azokat megküldeni és kérni a hatósági jóváhagyást.
Annak azonban, hogy a felek akár föld tulajdonjogának átruházására, akár használat átengedésére vonatkozó – például adásvételi vagy haszonbérleti – szerződést kössenek az igazgatási szünet ideje alatt, semmi akadálya nincs, de továbbra is figyelniük kell arra, hogy ne késlekedjenek a földhivatalnak megküldeni a szerződéseket.
A kormányhivatalokon kívül lehetőségük van a helyi önkormányzatok képviselő-testületeinek is, hogy a polgármesteri hivatalokban is elrendelhetnek igazgatási szünetet, azzal, hogy figyelembe kell venni az ellátott feladatok és munkakörök sajátosságait, és halaszthatatlan közfeladataik folyamatos és zavartalan ellátását biztosítaniuk kell.
A földforgalomban a polgármesteri hivatalok jegyzőinek a feladata az adásvételi és haszonbérleti szerződéseknek hirdetményi úton való közlése az elővásárlási/előhaszonbérleti jog jogosultjaival, ennek érdekében gondoskodnak a hozzájuk beérkezett szerződések 15 napon belül való kormányzati portálon történő közzétételéről és a hivatal hirdetőtábláján is kifüggesztik.
Az adásvételi és a haszonbérleti szerződésre elfogadó jognyilatkozatot, az arra nyitva álló 60, illetve 15 napos nyilatkozattételi határidő alatt tehet a jogosult, mégpedig úgy, hogy a jognyilatkozatát a jegyző részére személyesen átadja, vagyis a polgármesteri hivatalba be kell vinni, ezért az a jegyzők hatáskörébe tartozó munkaszervezési intézkedés, hogy miként biztosítja ezen feladatellátást.
Fentiekre tekintettel mindenképpen javasoljuk, hogy az egyes települési önkormányzatoknál érdeklődjenek az igazgatási szünet tartamáról, továbbá arról, hogy az adott településen tartanak-e ügyfélfogadást – ha igen, mikor – és az milyen ügycsoportokra terjed ki – olvasható a nak.hu-n.
Hozzászólások (0)