adozona.hu
Vizsgálja a GVH a fogyasztói döntéseket befolyásoló digitális összehasonlító eszközök hatását
//test-adozona.hu/altalanos/Vizsgalja_a_GVH_a_fogyasztoi_donteseket_bef_BFVKOI
Vizsgálja a GVH a fogyasztói döntéseket befolyásoló digitális összehasonlító eszközök hatását
A Gazdasági Versenyhivatal piacelemzést indít a digitális összehasonlító eszközök (honlapok és mobil-applikációk) alkalmazására jellemző piaci folyamatok, valamint a fogyasztói döntésekre gyakorolt hatásuk feltárására.
A GVH az elmúlt évben közzétett középtávú digitális fogyasztóvédelmi stratégiájában jelezte, hogy nagyobb figyelmet kíván szentelni „az egyre nagyobb számú és elterjedtebb digitális összehasonlító eszközök a fogyasztói döntéshozatalban betöltött szerepe megismerésének”.
Az összehasonlító eszközök használata segítheti a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, az átláthatóságot, így a piaci versenyt is. Lényeges azonban, hogy használatuk során a fogyasztó megfelelő tájékoztatáshoz jusson, például
- az összehasonlított termékjellemzők és árak valósak legyenek,
- a fogyasztó tudja, hogy az összehasonlítást, valamint a rangsorolást milyen szempontok alapján végzik,
- tudjon arról is, hogyan használják fel adatait az üzleti modell részeként,
- illetve ki az adott digitális összehasonlító eszköz üzemeltetője.
A GVH a piacelemzési eljárásban – a digitális összehasonlító eszközök használatával kapcsolatos fogyasztói elvárások, szokások és tapasztalatok felmérése mellett – annak feltárására törekszik, hogy
- az eszközök működtetői mennyire ismerik a fogyasztókkal szembeni tisztességes kereskedelmi gyakorlatok támasztotta elvárásokat, és mennyire felelnek meg ezeknek;
- hogyan és miért változtak az ilyen eszközök akár tartalmilag, akár megjelenésükben,
- milyen üzleti modellek állhatnak ezek hátterében,
- illetve üzemeltetőik milyen kommunikációs tevékenységet végeznek.
A GVH az elemzésben azon szektorokra összpontosít, amelyekben a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek, az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe, a piacon kevés ilyen eszköz verseng, vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri. A GVH úgy tervezi, hogy a piackutatás részeként elsősorban a kiskereskedelem, a szállásfoglalás és az utazási szolgáltatások, valamint a pénzügyi és a biztosítási szolgáltatások területén elérhető weboldalakat és az azokhoz köthető applikációkat vizsgálja.
A piacelemzés keretében a hatóság elsősorban a nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, illetve az érintett piaci szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresése útján méri fel és elemzi a vizsgált piac működését, a piaci folyamatok és a piaci trendek alakulását, továbbá mindezek hatását a versenyre és az üzletfelekre, különösen a fogyasztókra. A piacelemzés eredményeit, az elemzés által feltárt tényeket és megállapításokat a GVH tanulmányban foglalja össze, és honlapján nyilvánosságra hozza.
A GVH a piacelemzéshez várja valamennyi érintett észrevételeit a piacelemzes-doe@gvh.hu piacelemzes-doe[-AT-]gvh.hu e-mail címen. A piacelemzés megindításáról szóló hirdetmény, amely az elemzés tervezett ütemezését is tartalmazza, a GVH honlapján olvasható.
Hozzászólások (0)