adozona.hu
Újabb internetes átverés: túlfizetés színlelése lopott bankkártyadatokkal
//test-adozona.hu/altalanos/Ujabb_internetes_atveres_tulfizetes_szinlel_2GSGD4
Újabb internetes átverés: túlfizetés színlelése lopott bankkártyadatokkal
Közel fél éve új internetes átverés szedi áldozatait, amely elsősorban a hazai, főként online szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat célozza meg. Az átverést a legtöbb szakember „túlfizetéses” átverésnek nevezi, olvasható a usernet.hu közleményében.
Lényege, hogy a csaló felveszi a kapcsolatot a vállalkozással és árajánlatot kér, majd az ajánlatot elfogadva a megegyezett előlegnél magasabb összeget fizet bankkártyás fizetéssel. Ezután a csaló(k) elnézést kérnek az önhibájukból elkövetett túlfizetés miatt, és megkérik az áldozataikat, hogy a kifizetett többletköltséget térítsék vissza a részükre, vagy egy harmadik fél részére. Innen adódik egy másik népszerű elnevezése a csalásnak: harmadik félnek történő fizetési csalás.
Ennél a lépésnél történik meg a konkrét csalás, itt károsítják meg a gyanútlan vállalkozásokat. Mivel a csalók lopott bankkártyaadatokkal fizettek a vállalkozásnak, a bankkártya valós tulajdonosa jelzi a bankjának, hogy megkárosították, és a tranzakciót visszavonják és visszafordítják, vagyis a teljes fizetett összeg eltűnik az eladó számlájáról, mintha a tranzakció meg sem történt volna.
Sok esetben viszont a vállalkozó már elutalta a vélelmezett túlfizetést egy harmadik félnek, amit gyanútlan áldozatként a saját zsebéből finanszírozott.
Hogyan lehet felismerni ezeket a típusú átveréseket?
- Az ajánlatkérésben szereplő feladat nagyon egyszerűnek tűnik, nem igényel összetett szolgáltatásokat.
- Már az ajánlatkérés elején közlik a költségvetésüket, ami a feladat volumenéhez képest túlzó.
- Az ajánlatkérő rögzíti, hogy a feladat elvégzéshez szükséges anyagokat, képeket, szövegeket egy harmadik fél, általában egy külsős tanácsadó fogja biztosítani.
- Az ajánlatkérő nagylelkűen előleg fizetését ajánlja fel, általában 50%-ot, még azelőtt, hogy a végösszegben és a határidőkben megegyeztetek volna.
Mit javasol az információbiztonsági tanácsadó?
Kancsal Tamás IT biztonsági szakértő szerint a felvetett probléma nem oldható fel informatikai biztonsági eszközökkel. Nincs hamis feladó, stimmelnek az időbélyegek, nincs adathalász weboldal.
A valós veszélyt az jelenti, hogy az olvasó jóhiszeműségére épít, egy kedvező lehetőséget kínálva, döntési időprésbe helyezve az alanyt. Számos érzékeny adatra kérdez rá, miközben az olvasó azt sem tudja kivel lépne üzleti kapcsolatba. Mindez egy klasszikus adathalász támadás tipikus eszköztára. Jellemző még a kisebb-nagyobb nyelvtani és nyelvi helytelenség, mert az ilyen leveleket automatákkal generálják.”
2020-ban tovább növekszik a túlfizetéses átverések által okozott kár
Az átverések feltérképezésére szakosodott Scamwatch statisztikái szerint a túlfizetéses átverések száma (az világban):
- 2017-ben 1815 eset volt, 113 millió forint (359 ezer USD) kárt okozva
- 2018-ban 1928 eset volt, 231 millió forint (740 ezer USD) kárt okozva
- 2019-ben 1794 eset volt, 344 millió forint (1 millió 100 ezer USD) feletti kárt okozva.
Tehát alig két év leforgása alatt az okozott kár mennyisége a háromszorosára növekedett, vagyis évente közel megduplázódik.
Hozzászólások (0)