adozona.hu
Új európai versenyképességi paktumot készít elő a Versenyképességi Tanács
//test-adozona.hu/altalanos/Uj_europai_versenykepessegi_paktumot_keszit_4G2I43
Új európai versenyképességi paktumot készít elő a Versenyképességi Tanács
A Versenyképességi Tanács mai ülésének legfőbb célja egy új európai versenyképességi paktum előkészítése volt, amely a magyar uniós elnökség egyik fő prioritása – közölte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mai budapesti sajtótájékoztatóján. A tervek szerint az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét Orbán Viktor miniszterelnök az ősz folyamán terjeszti az Európai Tanács elé.
A magyar uniós elnökség keretében zajló Versenyképességi Tanács kétnapos ülésén a tagállamok szakminiszterei vettek részt, Nagy Márton elnökletével. A mai ülés legfontosabb témája az elektromos autózásra való 2035-ös átállás felgyorsítása volt, továbbá a mesterséges intelligencia, valamint általánosságban az európai versenyképesség kérdése. A belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének kivezetésére meghatározott 2035-ös céldátum nem tartható. mert az újonnan forgalomba állított elektromos autók aránya a 15 százalékot sem éri el – szögezte le a miniszter. Véleménye szerint fel kell gyorsítani az e-mobilitásra való átállást, ehhez közös európai stratégiára, menetrendre van szükség, amit nehezít, hogy nagyon különbözőek az állami ösztönző programok Európa-szerte, és a tagállamok pénzügyi mozgástere is korlátozott a maastrichti költségvetési szabályokhoz való visszatérés miatt.
Nagy Márton közölte: a magyar kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán teszik közzé. Ez egyebek mellett magában foglalja az e-autóvásárlási támogatások összehangolását, az autógyártók támogatását, a töltőinfrastruktúra fejlesztését, összehangolását, valamint finanszírozási kérdéseket. Az állami támogatások pénzügyi forrását illetően elmondta, akár a kohéziós források is biztosíthatók erre a célra.
Nagy Márton leszögezte: pénzügyi ösztönzők nélkül nehezen érhető el, hogy a gyártók csökkentsék az áraikat. Megjegyezte, hogy míg Franciaországban az autógyártók mellett a fogyasztók is állami támogatásban részesülnek, addig Németországban a lakossági ösztönző programok kivezetése után visszaesett az elektromos autók értékesítése.
A kínai elektromosautó-importra kivetett átmeneti büntetővámok kapcsán megjegyezte: ezek véglegesítéséről ősszel dönthet az Európai Tanács, de ebben a kérdésben sincs egyetértés a tagállamok között. A magyar álláspontot ismertetve elmondta: a kormány nem támogat protekcionista, piackorlátozó intézkedéseket.
A versenyképességi csomag egyik kulcseleme továbbá a cégeket sújtó adminisztratív terhek enyhítése – tette hozzá Nagy Márton.
Hozzászólások (0)