adozona.hu
Új adatlapot vezet be NAV az állandó meghatalmazások bejelentésére
//test-adozona.hu/altalanos/Uj_adatlapot_vezet_be_NAV_az_allando_meghat_Q6HYQA
Új adatlapot vezet be NAV az állandó meghatalmazások bejelentésére
2023 januárjában egyszerűsödik a képviseleti jogok kezelése, január 28-án új adatlapot vezet be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az állandó meghatalmazások bejelentésére, UJEGYKE néven. Az új bejelentéssel átfogó ügycsoportokra lehet meghatalmazást adni. Egyszerűbb és gyorsabb lesz az ügyintézés, sőt az UJEGYKE már online is beadható lesz, olvasható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján.
A változásokról a NAV honlapján tájékozódhatnak az ügyfelek. Többségüknek semmi teendője nincs, mert a NAV automatikusan átforgatja a már meglévő jogokat az új nyilvántartási rendszerbe. Külön figyelemfelhívó levelet azok kaptak az elmúlt napokban, akiknek érdemes felülvizsgálni a jogaikat.
Az átállás érdekében az eBEV-portálon január 23-án 12 órától nem lehet új képviseleti bejelentést tenni, vagy a meglévőt módosítani. A már bejelentett állandó meghatalmazásokat legkésőbb január 27-én 12 óráig lehet lezárni és jóváhagyni. Az UJEGYKE az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) január 27-én 15 órától, az ONYA-ban pedig január 30-án 8 órától válik elérhetővé. 2023. január 30-ától az állandó meghatalmazásokat online már nem az eBEV-portálon, hanem az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet bejelenteni.
Az eBEV-portálon való bejelentés megszűnése nem gátja a képviseleti jogosultság bejelentésének, mivel a bejelentések az ÁNYK-nyomtatványon január 23. és 27. között továbbra is beadhatók, az érintett valamennyi bejelentést jóvá tudja hagyni, így egyetlen ügyfél sem kerül bizonytalan helyzetbe függőben lévő meghatalmazása miatt.
Az UJEGYKE-adatlap kialakításakor a NAV figyelembe vette a könyvelők, adószakértők hosszú évek alatt keletkezett tapasztalatait, és úgy alakította ki a nyilvántartást, hogy azon már átfogó ügycsoportokra, ügytípusokra lehet meghatalmazást adni. Az új rendszer bevezetésével egyszerűsödik az ügyintézés, nem kell külön-külön jelölni például az iratbetekintésre, lekérdezésre, adatszolgáltatásra vonatkozó jogot, sőt a NAV telefonos ügyintéző rendszerének használatára sem kell külön jogosultságot megadni, mert az az adott ügycsoportban automatikusan jár a képviselőnek. Az új képviseleti bejelentés fejlesztése során úgynevezett „okos” kitöltést valósított meg a NAV, az egyes rovatokat a megadott képviseleti jogcím vezérli. Az ONYA felületén a NAV kiajánlja a rendelkezésre álló adatokat és az adatlapot a feldolgozó szakrendszer is előzetesen ellenőrzi, csökkentve ezzel a hibalehetőségeket.
Az új jogosultságokat minden meghatalmazónak és meghatalmazottnak fontos felülvizsgálni, mivel a bejelentett állandó meghatalmazások alapvetően befolyásolják, hogy az ügyfél adott ügyében kivel tart kapcsolatot a NAV.
Hozzászólások (0)