adozona.hu
Tilos területi alapon korlátozni az EU-ban az online vásárlást
//test-adozona.hu/altalanos/Tilos_teruleti_alapon_korlatozni_az_EUban_a_KCIR00
Tilos területi alapon korlátozni az EU-ban az online vásárlást
A december 3-án életbe lépett uniós rendelet lebontja a területi korlátozásokat az online vásárlás előtt. A kereskedőknek idén év végétől biztosítaniuk kell, hogy az EU-ban minden vevő teljeskörűen és azonos feltételekkel férhessen hozzá a weboldalukhoz (online interfész).
Az online vásárlás mára mindennapi életünk része lett. Tavaly az európaiak 57 százaléka vásárolt a neten, harmaduk egy másik európai uniós ország kereskedőjétől szerette volna beszerezni a kívánt terméket. Ez azonban nem mindig sikerült, a magyarok gyakran szembesültek azzal, hogy nem fogadják el a rendelésüket. Mostantól ez valószínűleg másképp lesz – hívja fel a figyelmet dr. Bitai Zsófia reklámjogi és GDPR szakértő.
A területi alapú korlátozás egyik formája, amikor a kereskedők más tagállamban élő vevők számára korlátozzák a weboldalukon történő vásárlást vagy szolgáltatások megrendelését, például a megadott lakcím vagy a bankkártya kibocsátási helye miatt nem fogadják el a rendelést. Még az is előfordulhat, hogy a felhasználó IP címe miatt számára egy adott oldalon egyáltalán nem elérhetőek a szolgáltatások vagy a termékek. Idén december 3-án azonban életbe lépett egy új európai uniós rendelet (az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/302. rendelete), amely lebontja a területi korlátozásokat.
A kereskedőknek ez év végétől biztosítaniuk kell, hogy az EU-ban minden vevő teljeskörűen és azonos feltételekkel férhessen hozzá a weboldalukhoz (online interfész). Nem alkalmazhatnak olyan technológiát például, mellyel a vevő tényleges tartózkodási helye meghatározható (például IP cím vagy navigációs műholdrendszerből nyert koordináták alapján). Tilos továbbá a vevőt átirányítani az online interfész egyik verziójáról egy másik verzióra, kivéve, ha a vevő ehhez hozzájárul.
A kereskedőknek a más uniós tagállami vevőket ugyanúgy kell kezelniük, mint a belföldi vásárlókat. Biztosítaniuk kell, hogy más uniós országok vevői pontosan ugyanolyan feltételekkel – ideértve az árakat és a kiszállítási feltételek is – jussanak hozzá az árukhoz és szolgáltatásokhoz, mint az abban a tagállamban lakóhellyel rendelkező vevők, amelybe az árut kiszállítják, vagy azt átveszik.
Tehát pusztán azért, mert a vásárló egy másik tagállamból rendel vagy veszi igénybe a szolgáltatást, nem lehet a vásárlók között különbséget tenni. Ez nem jelenti azt, hogy például Franciaországból köteles egy kereskedő megoldani a szállítást Magyarországra vagy Romániába is. De mondjuk, ha egy kereskedő 100 kilométer sugarú körben vállal kiszállítást, akkor az nem állhat meg az országhatárnál, csak azért, mert más tagállamba kell fuvarozni az árut. Ezzel az EU az egyik legalapvetőbb szabadság elvének, az áruk és a szolgáltatások szabad áramlásának szerez érvény az online világban – mondta dr. Bitai Zsófia.
A kereskedők a fentieken túlmenően nem különböztethetik meg a vevőket bank- vagy hitelkártyájuk kibocsátási helye alapján.
Ez persze nemcsak azt jelenti, hogy a magyaroknak könnyebb lesz az EU-ban online rendelni, hanem azt is, hogy a minden EU-ban tevékenykedő vállalatnak is meg kell felelnie az új rendeletnek. Tehát a GDPR-megfeleltetés után itt az újabb feladat, ellenőrizni és harmonizálni kell a honlapokon közzétett szerződéses és szállítási feltételeket – figyelmeztet a szakértő.
Hozzászólások (0)