adozona.hu
Tetemes áremelésre készülnek a fuvarozók
//test-adozona.hu/altalanos/Tetemes_aremelesre_keszulnek_a_fuvarozok_9M7URU
Tetemes áremelésre készülnek a fuvarozók
A fuvardíjak azonnali, 15-20 százalékos emelését javasolja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) – jelentették be az érdekképviseletek közös sajtótájékoztatójukon.
A fuvarozók költségei jelentően emelkedtek, a biztosítási díjak 3-4 szeresére nőttek, az üzemanyagárak megduplázódtak, az útdíjak folyamatosan emelkednek, a járműalkatrészek és a munkabérek is jelentősen nőttek – sorolta a fuvardíjak drágításának indokait Szabó György, a magyar nehézgépjármű-kapacitás negyedét képviselő MKFE elnöke. Hozzátette: a vállalkozások jelenlegi árszintje nem biztosítja a működés alapvető fenntartását sem, az ágazat haszonkulcsa alig haladja meg a 2 százalékot.
Csaknem ezer cég tűnt el az ágazatból az alacsony díjszint miatt kialakult pénzügyi nehézségek következtében, miközben a nyugat-európai kereslet soha nem tapasztalt mértékben nő a fuvarozás iránt. Az áremelés a nemzetközi fuvarozásban fog megjelenni, azaz nem elsősorban a belföldi fuvarozást érinti.
A túlélés kulcsa a jól képzett munkaerő, amihez európai szintű bérek és munkafeltételek szükségesek, amit ezzel az emeléssel lehet megvalósítani. Az emeléstől azt várják a fuvarozó cégek, hogy európai szintű bért fizethetnek és jobb minőségű szolgáltatást tudnak majd nyújtani – összegezte Szabó György.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a közúti fuvarozás kulcsfontosságú az ellátási láncban, a díjemelés elkerülhetetlen a több ezer munkavállaló munkahelyének megőrzése érdekében. Megjegyezte: a közúti fuvarozásban tevékenykedő cégek 95 százaléka kisvállalkozás.
Elmondta, a kötelező biztosítások díja 300 százalékkal nőtt az elmúlt három évben, egy szerelvény biztosítási díja meghaladja az egymillió forintot, a biztosítók jelentős erőfölényével szemben nincs lehetőségük fellépni. Az érdekképviseletek szerint a fuvarozási díjak emelését el kell fogadniuk az érintetteknek. A kelet-európai társszervezetekkel is egyeztetnek a javaslatukról.
Füle László, a mintegy 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke rámutatott: a munkabérek, illetve az üzemanyagok költsége jelentősen emelkedett, az amortizációs költségek 20 százalékkal nőttek , s a használt járművek eladása is nehézkes, mindezek miatt szükséges a díjemelés. Az országban lenne elég gépkocsivezető, de jelentős részük Nyugat-Európában dolgozik, az ő visszacsábításukhoz béremelés kell, ami költségnövekedést és áremelkedést hoz.
Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára az MTI kérdésére közölte: az áremeléseket azonnal meg kell tenni az ellátás zavartalansága érdekében, ellenkező esetben az áruhiányok egyre gyakoribbá válnak.
Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója jelezte: egyetértenek az érdekképviseletek javaslatával, a költségek rohamos emelkedésével a teljes szektor profitnyomás alatt van. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert fedezte a költségemelkedést, de az üzemanyagárak már tavaly óta nőnek. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain. A kisebb cégeket is erre biztatja, mivel szerinte az végrehajtható.
Hozzászólások (0)