hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szűkülhet a külföldi adóeltitkolás lehetősége

A magyar kormány egy önálló törvényjavaslatot terjesztett elő az adóügyekben történő nemzetközi információcsere részletes szabályozásáról. Hasonló szabályok már eddig is voltak, de a tervezett rendelkezések még intenzívebbé tennék a nemzetközi szintű együttműködést, és szélesebb körben biztosítanák, hogy a magyar adóhatóság külön kérés nélkül adjon és kapjon információkat más államok adóhatóságaitól. A célkitűzés egyértelműen a jövedelmek külföldi eltitkolásának visszaszorítása és az adóhatóság ellenőrzési lehetőségeinek kiszélesítése - hívja fel a figyelmet a Faludi Wolf Theiss ügyvédi iroda.

A gazdasági válság közepette az államok világszerte törekednek arra, hogy minél több információt szerezzenek meg adózóikról, és ezzel még inkább fokozzák az adóbeszedés hatékonyságát – írja közleményében a Faludi Wolf Theiss üygvédi iroda. Az utóbbi időben rendkívül sok előremutató lépés történt mind az EU, mind az OECD, mind az egyes államok szintjén. Ennek eredményeként jelenleg az EU-n belül az adózási információk gyakorlatilag szabadon továbbíthatók, a harmadik államok esetén pedig a kétoldalú egyezményekben foglalt feltételek szerint működhet az információátadás. A tervezett magyar szabályozás gyakorlatilag az eddig elért eredményeket kívánja egységes keretek közé foglalni, és egyben követi a 2013-ban megújított, az adóügyi együttműködésre vonatkozó EU irányelvet is.

Eddig is volt lehetőség arra, hogy két állam adóhatóságai az adózási információk megszerzése érdekében megkeressék egymást, de sok esetben nem volt biztosított a visszacsatolás, és nem voltak eljárási határidők. A jövőben ez úgy módosulna, hogy a megkeresett adóhatóságnak visszaigazolást kellene küldenie a megkeresés beérkezéséről, és a kérést 2 vagy 6 hónapos időszakokon belül kellene teljesítenie. Újdonság a jelenlegi rendszerhez képest, hogy a megkeresést nem lehet majd a nemzeti adóztatási érdek hiányára vagy banktitokra hivatkozva megtagadni, ugyanakkor a megkereső adóhatóságnak a kért információk felhasználásáról visszajelzést is kell adnia a megkeresést teljesítő adóhatóságnak.

„Az információcsere egy újabb állomását jelenti az adózási információk spontán átadása.” – mondta el dr. Békés Balázs, a Faludi Wolf Theiss Ügyvédi Iroda adópartnere. "A spontán információcsere lényege, hogy a tagállamok a másik tagállam megkeresése nélkül is átadnak egymásnak az adózókat érintő információkat. Míg a korábbi magyar szabályozás a spontán információcserét többnyire csak akkor tette lehetővé, ha alaposan feltételezhető volt, hogy az adózó kifejezetten az adómegtakarítás elérésére és a tagállami adóbevételek csorbítására törekszik, a jövőben bármely olyan információt továbbítani lehet majd, amelyet az adóhatóság a másik adóhatóság számára „hasznosnak” ítél. Ez azt jelenti, hogy az adózói adatok átadása az adóhatóság mérlegelésén múlik, és ha valamely információ gyanúsnak tűnik, azt továbbadhatja egy másik tagállam adóhatóságának. Ez összességében egy teljesen új fejezetet nyithat az európai adózási normák terén is.”

További előrelépést jelent, hogy a tervezett szabályozás bővítené az információcserét harmadik országok viszonylatában. Ennek keretében a harmadik államoktól kapott információk másik EU tagállamba, az EU-ból kapott információk pedig adott esetben harmadik államba továbbíthatók. Az információk átadásának vannak bizonyos feltételei, de a gyakorlatban az is előfordulhat, hogy például a német adóhatóság a svájci adóvizsgálat során megszerzett adózói adatokat a magyar adóhatóságnak továbbítja, ha úgy gondolja, hogy az a magyar adóhatóság számára releváns.

„Az információcsere jelentőségét jól mutatja, hogy mindezt egy egységes, külön törvény keretében kívánja szabályozni a hazai jogalkotó, kiemelve az adóeljárási törvényből az eddig ott rendezett kérdéseket. Az adóhatóság továbbra is szerezhet megkeresés alapján más adóhatóságoktól információt, bizonyos adatokat pedig automatikusan megkap. A spontán információátadás zárja a kört, hiszen a gyanús adózói adatok ezúton kerülhetnek az adóhatóság birtokába. Az adózóknak tehát fel kell készülniük az adóhatóság még szigorúbb, határokon átnyúló, az eddigieknél hatékonyabb fellépésére” - mondta el dr. Békés Balázs.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink