adozona.hu
Pénztárgép-támogatás: itt a NAV válasza a pórul járt kereskedőknek
//test-adozona.hu/altalanos/Penztargeptamogatas_itt_a_NAV_valasza_a_por_EAGNEI
Pénztárgép-támogatás: itt a NAV válasza a pórul járt kereskedőknek
Mit tehet az a kereskedő, aki a pénztárgép-forgalmazó hibájából nem tudta április 30-áig üzembe helyezni online pénztárgépét, s mi lesz az 50 ezer forintos állami támogatással? Az olvasónktól érkezett kérdésre itt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) válasza.
„A pénztárgépre vonatkozó igényemet személyesen a NAV Csongrád Megyei Adóigazgatóságán adtam le 2014. február 14-én, amire határozatot kaptam március 6-ai dátummal, melyben értesítenek, hogy a már befizetett 31 750 forintot átutalják a Prior Cash Kft.-nek az INSPUR 330 típusú-A029 engedélyszámú pénztárgép igénylése miatt. 2014. április 28-áig semmilyen értesítést nem kaptam a Prior Cash Kft.-től a pénztárgéppel kapcsolatban.
A cég honlapján szereplő telefonszámokon számtalan hívást kezdeményeztem, üzenetet (rögzítve) tettem, semmilyen eredménnyel. Vissza sem hívtak. 2014. április 28-án, hétfőn délután felhívtak telefonon, hogy nem tudják leszállítani az igényelt pénztárgépet, másik típust tudnak csak adni. Kértem, hogy ezt írásban közöljék az új árral, a gép típusával, egyéb szerződési feltételekkel.
2014. április 29-én a kérés ellenére semmit nem kaptam, sőt még a telefont sem vették fel. 2014. április 30-án számtalan telefonhívás után (a szerviz számán) közölték velem, hogy csak egy típust, a NOVATEK-N gépet tudják biztosítani, de csak úgy, ha a gép összegét még 30-án átutalom. Ehhez elküldik a díjbekérőt. Ezt 2014. április 30-án, 14 óra 32 perckor tették meg. A banki átutalás 15 órakor zárt, így ezt lehetetlen volt megtenni. Kértem visszahívást, nem tették meg. 2014. április 30-án 18 órakor telefonáltam, amikor azt közölték velem, hogy mivel nem fizettem ki a (számomra ismeretlen) gépet, így elesek az 50 000 forint állami támogatástól.
Az alább leírtakra milyen megoldás lehet? Hová tudok fordulni?” – kérdezte olvasónk.
Az Adózóna.hu április 30-án kért állásfoglalást a kérdésben a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól, három hét elteltével a következő választ kaptuk az adóhatóságtól:
Az 50 ezer forintos támogatás igénybevételének egyik feltétele a jogszabály által meghatározott határidőben történő üzembe helyezés. Az eredeti határidő 2013. december 31-e volt. A vállalkozók jelentős többsége – akik az első megrendelésüket 2013. október 1-je előtt leadták – 2014. február 28-ig kellett, hogy üzembe helyezzék az új pénztárgépet.
A jogszabály az Alt Cash, Japán Cash és Patkós Cassa ex-ügyfeleinek további kedvezményt biztosított, hisz nekik másik – engedéllyel bíró – forgalmazót is kellett keresniük. A jogalkotók a károsult kereskedőknek két hónappal meghosszabbították a támogatás igénybevételének a lehetőségét.
Mindemellett azok, akik a fent nevezett három cég valamelyikének fizettek előleget, foglalót vagy akár a teljes vételárat, a NAV-hoz benyújtott kérelmükben követelésüket engedményezhették. Összesen több mint 68 ezer pénztárgép után, több mint 2,8 milliárd forint összegben nyújtottak be nyilatkozatot az előleg, illetve vételár állam általi átvállalására a visszavont engedélyű pénztárgépek, illetve az előlegekkel eltűnt vállalkozás miatt pórul járt kereskedők.
Az április 30-ai – a támogatás igénybevétele szempontjából – végső határidőig 96 727 pénztárgépet helyeztek üzembe, vagyis az átállás lényegében megvalósult. A támogatási rendszer tehát elérte a célját, hiszen az átállást elő tudta mozdítani, kellően motiválta mind a forgalmazókat, mind az üzemeltetőket arra, hogy lehetőleg április 30-áig üzembe helyezzék az új gépeket.
A jogszabályokban foglaltak szerint azonban a NAV az április 30-ai támogatási határidőt követően sem szankcionálja a még mindig hagyományos kasszáját használó vállalkozót, ha az a határidőket betartva kért üzembe helyezési kódot, és van érvényes megrendelése, tehát joghátrány nem érhet egyetlen jóhiszemű vállalkozást sem.
A törvény a NAV számára lehetővé teszi a pénztárgép-forgalmazók szankcionálását is. Vagyis ha a forgalmazó a jogszabályban meghatározott kötelezettségeket megszegi, a NAV a törvény erejénél fogva fellép vele szemben, amennyiben az szükséges. Itt olyan esetekre kell gondolni, amikor a forgalmazó például forgalmazási engedély nélküli pénztárgépet kínál eladásra, és nem arra, hogy az érintett cég nem teljesítette a szerződésben vállalt szállítási határidőt. Ez utóbbi esetben az érintett üzemeltető polgári jogi úton tud fellépni.
A támogatási rendelet 12. § (2a) bekezdésében foglaltak objektív feltételt képeznek. Így amennyiben a visszavont forgalmazási engedélyű, online pénztárgépekre vonatkozóan 2013. október 1-je előtt leadott megrendeléssel, vagy a Patkós Cassa Informatikai Kft.-vel 2013. október 1-je előtt kötött szerződéssel rendelkező adózó az általa újonnan beszerzett online pénztárgépet 2014. április 30-áig nem helyezte üzembe, úgy a támogatás nem vehető igénybe. Függetlenül attól, hogy milyen okból kifolyólag nem történt meg 2014. április 30-áig az újonnan beszerzett online pénztárgép beüzemelése.
Hozzászólások (0)