adozona.hu
Pénztárgépcsere: így bünteti a NAV a tétlen vállalkozásokat
//test-adozona.hu/altalanos/Penztargepmizeria_igy_bunteti_a_NAV_a_tetle_3QJGY4
Pénztárgépcsere: így bünteti a NAV a tétlen vállalkozásokat
December 31-éig üzemeltethetők a 2013. március 20-át megelőzően engedélyezett, de az e rendeletben foglalt előírásoknak meg nem felelő, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek – hívta fel ismét az érintett vállalkozások figyelmét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Mindazonáltal nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely megtiltaná az adóalany számára, hogy gazdasági tevékenységét online pénztárgép nélkül folytassa.
A hagyományos, elektronikus naplóval rendelkező pénztárgép 2013. december 31-ét követő használata a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Pénztárgéprendelet) 71. § (1) bekezdésének megsértését jelenti, amely az alábbi szankciók alkalmazását vonhatja maga után.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 172. § (20g) bekezdés b) pontja értelmében az állami adóhatóság a pénztárgép, taxaméter forgalmazásával, üzemeltetésével, szervizelésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségek egyéb módon történő megszegése esetén a magánszemély kötelezettet (forgalmazót, üzemeltetőt, szervizt, műszerészt) 500 ezer forintig, nem magánszemély kötelezettet 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja. A 174. § (1) bekezdés 2014. január 1-jétől hatályos d) pontja alapján az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségét megszegte.
Ha az adóhatóság észleli, hogy egy vállalkozás nem tesz eleget a hivatkozott jogszabályi kötelezettségének, az adóhatóság minden esetben mérlegeli, az adóalany minden tőle elvárhatót megtett-e annak érdekében, hogy határidőben teljesítse a kötelezettségét. Ez minden adóalany tekintetében más és más magatartást követel meg, amelynek megítélése során az adóhatóság fokozott körültekintéssel jár el.
Az adóalanytól elvárható magatartás általánosságban az alábbiak szerint határozható meg:
– az üzembe helyezési kód igénylése,
– a beszerezni kívánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,
– forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,
– egyedi igényekhez igazított rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésről,
– más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthető, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidőben történő teljesítésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.
A fentiek mellett az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az online pénztárgép üzembe helyezéséig köteles havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatni az elektronikus naplókról, valamint az elektronikus naplók adattartalmáról a PTGNAPLO adatlap benyújtásával.
Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett a kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről.
Hozzászólások (0)