adozona.hu
Milyen tevékenységhez kell pénztárgép?
//test-adozona.hu/altalanos/Penztargep_TEAOR_OMEZ24
Milyen tevékenységhez kell pénztárgép?
Egyéni vállalkozó adózó az iránt érdeklődött, hogy a tevékenységében szereplő TEÁOR-ok kötelezik-e pénztárgép használatra. Kérdésére Szolnoki Béla szakértőnk válaszolt.
Olvasónk arról tájékoztatta szakértőnket, hogy az egyéni vállalkozó tevékenységi körében a következő TEÁOR-ok szerepelnek: 453101-Gépjárműalkatrész-nagykereskedelem, 479102-Internetes kereskedelem, 453201-Gépjárműalkatrész kiskereskedelem. Jelenleg pénztárgépet nem üzemeltet, mivel minden értékesítéséről számlát bocsájt ki. Kérdése a következő volt: az említett TEÁOR-kódok szerint pénztárgép-használatra kötelezett-e, és ezzel egyidejűleg vonatkozik-e rá a 2014. 01. 23-án hatályba lépett pénztárgép-rendelet módosítása, mely szerint 2014. 03. 01-től hetente adatot kell szolgáltatnia a kibocsájtott számláiról?
Szakértőnk mindenek előtt arra hívta fel a figyelmet, hogy az áfatörvény 166. § (1) bekezdése alapján abban az esetben, ha az adóalany a készpénzes forgalomban [a 165. § (1) bekezdésének b) pontja szerint] mentesül a számla-kibocsátási kötelezettség alól, köteles a termék beszerzője, szolgáltatás igénybevevője részére nyugta kibocsátásáról gondoskodni.
A 3/2013/II.15/ NGM rendelet 1. melléklet szabályozza a nyugtaadási kötelezettséget kizárólag pénztárgéppel teljesíthető adózók körét, melyet az alábbiak szerint a TEÁOR 08-as kódok alapján sorolja be.
A gépi nyugtaadásra kötelezett tevékenységek:
– Más kormányzati informatikai rendszerrel összekötött értékesítési helyek: a gyógyszertárak és a nemzeti dohányboltok.
– Bizonyos kiskereskedelmi (TEÁOR08 47.1-47.7 és 47.91), vendéglátási (TEÁOR08 56.1 és 56.3), szálláshely-szolgáltatási (TEÁOR08 55.1-55.3), kölcsönzési (TEÁOR08 77.1-77.2 és 77.33) és javítási (TEÁOR08 95.1-95.2) tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt, kivéve:
– a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
– a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme,
– az ipari - kivéve élelmiszeripari - tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja,
– a termelői borkimérés,
– az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében.
Ugyancsak ide tartozik az egyes nagykereskedelmi tevékenységet (TEÁOR’08 46.2-46.7) folytató adóalanyok, üzletek, a kiskereskedelmi értékesítésük esetén.
A kör vonatkozik a taxi szolgáltatásra (SZJ 60.22.11) is, beleértve a helyi és helyközi taxi szolgáltatást.
Az előzőek alapján nincs a rendelet felsorolásában a 453101-Gépjárműalkatrész-nagykereskedelem és a 453201-Gépjárműalkatrész kiskereskedelem, de benne van a 479102-Internetes kereskedelem.
Ez utóbbi vonatkozásban tehát elvileg fennáll az a kötelem, hogy készpénzes vásárlás esetén nyugta helyett pénztárgépet kell alkalmazni. Ugyanakkor az Áfa törvény 166. § (2) bekezdése alapján nyugta helyett az adóalany számla kibocsátásáról is gondoskodhat, mely esetben mentesül a rendeletben előírt gépi kiállítású nyugta-kibocsátási kötelezettség [178. § (1) bekezdése] alól, tehát adott esetben a pénztárgép alkalmazása alól is.
Ha tartalmilag az internetes kereskedelemben az eladó mindenképpen elkéri a vevő számlához szükséges adatait (név, cím), akkor az internetes vásárlás feltételeként automatikusan rendelkezik azzal az adattal, ami a számlához szükséges, és ha a belső szabályozásában úgy rendelkezik, hogy ilyenkor bizonylatként számlát ad, akkor mind a szabályozásában, mind a gyakorlatában kikerülheti a pénztárgép alkalmazását.
Véleményem szerint a belső szabályozás segíthet annak a kívülállók számára történő egyértelmű alátámasztásához, hogy az adózó minden esetben biztosítja a számlázást a hivatkozott esetben, ami az áfa tv. 166.§. (2) bekezdésében szerepel.
Hozzászólások (5)
Adóbubusnak:
Szakértőinkkel nem kötelező egyetérteni. Ők azonban nevüket, arcukat adják írásaikhoz, kérdésekre adott válaszaikhoz. Nem vall nagy bátorságra és nagy jellemre, ha valaki szellemesnek gondolt álnév mögé bújva minősíthetetlen jelzőket használ mások munkájára.
1. "ahol készpénzforgalom van (akár egy nagykerben)kötelező a pénztárgép használata" - gondolat és vélemény teljes félreértést tartalmaz, mivel a bármelyik pénztárgépes rendelet felvezető mondata is azzal kezdődik, hogy az ÁFA tv. 166.§. (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok és üzletek. Ez után kezdődik a rendeletekben a tevékenységek felsorolása, amelyekben kötelező a pénztárgép használata, és amelyeket minden egyedi esetben vizsgálni kell, ha egyébként a felvezető mondat - az áfa tv. 166. §. (2) bekezdése - nem teljesülne. Tehát nem igaz az idézett állítás és hozzászólás.
2. A pénztárgépeket szabályozó rendeletek az elmúlt időszakban nem változtatták a szabályzási kört, tehát a 3/2013 (II. 15) NGM rendeletének vagy a 48/2013 (XI.15) NGM rendeletének 1. számú mellékletének 1. pontja ugyanazt a felsorolást tartalmazzák.
3. A kérdésből az tűnt ki, hogy a kérdezőnek üzlete, fizikai bemutató terme is van, tehát nem csak kizárólag internetes csomagküldéssel foglalkozik. Természetesen, ha ez nem áll fenn, és semmilyen üzlete nincs, vagy nyílt árusítása, bemutatóterma sincs, akkor a csomagküldő kereskedelemre is a kivételes szabály érvényes, azaz nem kell pénztárgép, hiszen nincs is ilyen találkozási pont a csomagot átvevő vevővel. Ez egyébként szerepelt a kivételek felsorolásánál.
Üdvözlettel
SzB
A 48/2013 (XI.15.) NGM rendelet a jelenleg hatályos jogszabály, nem a válaszban hivatkozott rendelet.
Szerintem a kérdezőnek az internetes kiskereskedelem után nem kötelező a pénztárgép abban az esetben, ha ez kizárólag csomagküldő kereskedelem útján valósul meg - ha már üzletet, bemutat termet...stb. nyit, úgy kötelező. Dr.Kozma
Az a "szakértő" aki ezt a cikket írta, funkcionális analfabéta!
A hivatkozott NGM rendelet 1. számú melléklete nem mesekategória, hanem a jogszabály kiegészítő felsorolása.
Azon lehet vitatkozni, hogy a kodifikátorok félremagyarázhatóan fogalmaztak, de a lényegen ez sem változtat: ahol kézpénzforgalom van (akár egy nagykerben)kötelező a pénztárgép használata.
A kivételeket tételesen felsorolja a melléklet!!! A kérdező nem tartozik ide!
A pénztárgéphasználatára kötelezett adóalany cask akkor adhat kézi nyugtát, ha elromlik a pénztárgép!
A szabály nem mai keletű, korábban a 24/1995. (XI.22.) PM rendelet hajszál pontosan ugyanúgy írta le, mint ahogy az új NGM rendeleben van.
Nem először fordul elő, hogy a HVG-ONLINE "szakértői" hülyeségeket írnak - mint jelen esetben is.
Ki dönti el, hogy egy adott TEÁOR alatt valójában a cég mit forgalmaz? Egy ablakmosó folyadék csak gépjárműbe jó? Mi van, ha az internetes kereskedelem kapcsán valaki bejön a boltba és a "felhasználónév"-ből nem lehet megállapítani, hogy ki a vevő? Vajon egy év múlva az adóhatóság mit fog gondolni az alulszabályozott TEÁOR számokról? Vajon kinek jó ez a helyzet?