adozona.hu
Örülhetnek a magyar fuvarozó cégek: uniós megegyezés a kiküldetésről
//test-adozona.hu/altalanos/Orulhetnek_a_magyar_fuvarozo_cegek_unios_ko_V978NF
Örülhetnek a magyar fuvarozó cégek: uniós megegyezés a kiküldetésről
Kompromisszum született a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozás módosításának fő vonalairól az európai uniós tagországok foglalkoztatási és szociális ügyekben illetékes minisztereinek hétfői luxembourgi tanácskozásán. Az egyezség egyik legfontosabb pontja, hogy ezen módosítás előírásai nem fogják érinteni a fuvarozói szektort, arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd.
Az éjszakába nyúló tárgyalások végén a résztvevők minősített többséggel úgynevezett általános megközelítést fogadtak el a kiküldetési irányelvről, amelynek alapján a tagállami kormányokat tömörítő EU-tanács megkezdheti az egyeztetést az Európai Parlamenttel.
Az Európai Bizottság tavaly márciusban terjesztette be módosítási javaslatát, amelynek értelmében a munkabér és a munkafeltételek terén ugyanazok a szabályok vonatkoznának a kiküldetésben lévő munkavállalókra, mint a helyiekre. A bírálók szerint ez számos újonnan csatlakozott tagországot hátrányosan érintene.
A most elfogadott kompromisszum értelmében a fogadó ország munkajogi feltételeit 12 hónap után kellene alkalmazni, amit egyszer meg lehetne hosszabbítani hat hónappal. A bizottság eredeti javaslata 24 hónapról szólt, de sajtóhírek szerint Franciaország keményen lobbizott ennek csökkentéséért.
Az egyezség egyik legfontosabb pontja, hogy ezen módosítás előírásai nem fogják érinteni a fuvarozói szektort, arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd.
A miniszterek arról is megállapodtak, hogy az egyezség létrejötte után a tagországoknak három évük lesz rá, hogy átültessék nemzeti jogrendjükbe az új szabályokat, majd onnantól kezdve egy év múlva fognak hatályba lépni ezek az előírások.
Takács Szabolcs miniszterelnökségi államtitkár szerint a magyar delegációnak sikerült megvédenie a fuvarozói szektor érdekeit. A magyar kormány a visegrádi országok nevében számos konstruktív javaslatot tett, amelyekhez több tagország is csatlakozott, de ezeket csak részben fogadták el, így végül hat másik állammal együtt Magyarország sem szavazta meg a tanácsi döntést.
Az államtitkár a tanácsülés után elmondta, hogy a visegrádi négyek csoportjának képviseletében az elmúlt hónapok során intenzív tárgyalásokat folytattak, amelyek "eredményeként sikerült elérnünk, hogy a módosítás ne vonatkozzon a valamennyi európai uniós tagállamban jelentős gazdasági szerepet játszó fuvarozói szektorra".
Hozzátette, a kormány érvelése szerint a fuvarozók nem kiküldött, hanem mobil munkavállalók, így rájuk logikusan más szabályoknak kell vonatkozniuk. Mint mondta, ezt valamennyi tagállam elfogadta, így a fuvarozók továbbra is változatlan feltételekkel folytathatják tevékenységüket.
Az irányelv módosítását 19 hónapja tárgyalják a tanács különböző szintű ülésein, ami jól mutatja a kérdés összetettségét és a belső piac működésére gyakorolt hatását.
Marianne Thyssen foglalkoztatásért felelős uniós biztos úgy vélekedett, hogy "kiegyensúlyozott kompromisszum" született, mely tisztességes szabályokat teremt minden fél számára.
Emmanuel Macron francia elnök a Twitter internetes közösségi oldalon üdvözölte az "ambiciózus" egyezséget, amely – mint írta – "több védelmet és kevesebb visszaélést" fog eredményezni.
A magyarországi magánfuvarozók üdvözlik az uniós szakminiszterek luxemburgi tanácskozásán a kiküldetési irányelv módosításáról hétfőn elért kompromisszumot, különösen azt, hogy a fuvarozói szektort kivették a mostani szabályozásból és arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) főtitkára az MTI-nek azt nyilatkozta, kedvező, hogy lesz külön szabályozás a fuvarozókra, ugyanakkor bizonytalan helyzetet teremt, mert még az is kérdéses, hogy mikor születhet meg a döntés.
Hozzászólások (0)