adozona.hu
Nem tökéletes a kémények ellenőrzése
//test-adozona.hu/altalanos/Nem_tokeletes_a_kemenyek_ellenorzese_EBGJWN
Nem tökéletes a kémények ellenőrzése
Az Állami Számvevőszék befejezte a kéményseprő-ipari közszolgáltatás 2013-2015 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a feladatellátásért felelős önkormányzatok, illetve a katasztrófavédelmi igazgatóságok alapvetően szabályszerű feladatellátása mellett a közszolgáltatók összességében nem szabályszerűen látták el közfeladatukat. Bár az ÁSZ lakossági felmérése alapján a kötelező kéményellenőrzés hét százalékban elmaradt, a lakosság a kéményseprő-ipari közszolgáltatás színvonalával elégedett volt. Az ellenőrzés kizárólag a 2016. júliusi jogszabályi változás előtti időszakot érintette.
A kéményseprő-ipari közszolgáltatás megfelelősége a társadalom széles rétege számára élet- és vagyonvédelmi szempontból kiemelkedő jelentőségű, ezért a közszolgáltatás ellenőrzéséhez is kiemelt közérdek fűződik.
A terület jogszabályi környezete az elmúlt években többször és jelentősen megváltozott; az ellenőrzés a 2016. június 30-áig hatályos jogszabályok szerinti feladatellátás megfelelőségét értékelte. A 2016. júliustól hatályos jogszabályi változások hatására 17 megye kéményseprő-ipari közszolgáltatása a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság feladatkörébe került – ezt az időszakot azonban az ellenőrzés már nem érintette.
A kéményseprő-ipari közszolgáltatás biztosítása 2013 és 2015 között az ellátásért felelős önkormányzatok feladata volt, melyet a közszolgáltatók révén – a tűzvédelmi hatóságként eljáró – katasztrófavédelmi igazgatóságok szakmai felügyelete mellett láttak el. Az ellenőrzés értékelte, hogy a közszolgáltatás megszervezése és biztosítása szabályszerűen történt-e, a tűzvédelmi hatóság feladatellátása, illetve a kontrollok kiépítettsége megfelelt-e az előírásoknak, továbbá szabályszerű volt-e a szolgáltatói díjak meghatározása és a közszolgáltatóknak juttatott források elszámolása. Az ÁSZ felmérte a kötelező kéményellenőrzés közvetlen érintettje, vagyis a lakosság elvégzett szolgáltatással kapcsolatos tapasztalatait is.
Az ellenőrzés megállapította, hogy a feladatellátásért felelős önkormányzatok a vonatkozó rendeleteket megfelelően alkották meg, a közszolgáltatási díjak felülvizsgálata szabályszerűen történt. A közszolgáltatási szerződéseket szabályszerűen kötötték meg, azonban nem minden esetben készült a szerződésekhez az előírt dokumentum- és nyilvántartási jegyzéket tartalmazó melléklet.
A katasztrófavédelmi igazgatóságok összességében megfelelően vezették a közszolgáltatók nyilvántartását. A hatósági ellenőrzéseket többségében az előírt gyakorisággal elvégezték, indokolt esetekben igénybe vették a hatósági ellenőrzések lehetőségét. Szabálysértés esetén a katasztrófavédelmi igazgatóságok a jogszabálynak megfelelően jártak el.
Az ÁSZ feltárta, hogy a közszolgáltatók az ellenőrzési és tisztítási feladatokat, a megrendelt felülvizsgálatokat hiányosan és nem szabályszerűen végezték. Az ellenőrzöttek több esetben hiányosan, vagy egyáltalán nem értesítették a lakosságot a kémények kötelező ellenőrzéséről. A közszolgáltatók az ingatlanokon a kötelező ellenőrzési feladatokat több esetben nem, vagy hiányosan, illetve nem megfelelően dokumentálva látták el. A kötelező ellenőrzés meghiúsulásakor a jogszabály előírásai ellenére, több esetben nem értesítették a tűzvédelmi hatóságot. A közszolgáltatók ugyanakkor megfelelően vezették a jogszabályban előírt nyilvántartásokat, illetve teljesítették adatszolgáltatásokat, és a közszolgáltatással kapcsolatban kiszámlázott összegek is megfeleltek a hatályos díjszabásnak.
Az ÁSZ az érintett lakosság tapasztalatait vizsgálva, kérdőíves felmérést készített az ellenőrzött időszakra vonatkozóan. A legalább egy kéménnyel rendelkező, állandó használatú ingatlanok tekintetében reprezentatív, összesen 592 válaszadó részvételével készített felmérés kimutatta, hogy 2015-ben hét százalékban elmaradt, további négy százalékban vélhetően elmaradt a kötelező kéményellenőrzés, így a közszolgáltatás legfőbb célja – az emberi élet- és vagyon biztonságának szavatolása – nem valósult meg teljes körűen. Ennek ellenére a lakosság összességében elégedett volt a közszolgáltatás színvonalával, bár a válaszadók egyes esetekben elégedetlenségüknek adtak hangot, többek között a kéményseprő munkavégzésének minőségével (30 százalék) vagy érkezésének pontosságával (21 százalék) kapcsolatban. A kéményellenőrzés elmaradása, így a füstelvezetők esetleges rossz állapota súlyos élet- és vagyonvédelmi veszélyhelyzetet jelent.
Hozzászólások (0)