hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nem mindenki rontott Lengyelország adósminősítésén

  • MTI

A Fitch Ratings elsőrendű „A mínusz” szinten, változatlan stabil kilátással megerősítette Lengyelország államadós-besorolását. A Moody's Investors Service - bár hitelminősítő menetrendjében szerepelt a lengyel szuverén adósosztályzat elbírálása – most nem hajtott végre besorolási felülvizsgálatot Lengyelország esetében.

Előzőleg a harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's – komoly meglepetést keltve a piaci szereplők és az elemzők körében – az eddigi elsőrendű „A mínusz”-ról egy fokozattal „BBB plusz”-ra rontotta a hosszú futamidejű lengyel deviza-államadósság besorolását, azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a tavaly őszi választások után hivatalba lépett lengyel kormány több intézkedése gyengítette kulcsfontosságú intézmények, köztük mindenekelőtt a jegybank, az alkotmánybíróság és a közszolgálati média függetlenségét, hitelességét és hatékonyságát.

Az S&P az új, rontott lengyel szuverén osztályzatra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást adott, jóllehet a leminősítés pénteki bejelentéséig pozitív kilátást tartott érvényben a lengyel besorolásra, és ennek alapján a piac inkább felminősítésre számított.

A Fitch Ratings a lengyel államadós-besorolás megerősítéséhez fűzött elemzésében szintén kiemelte azt a véleményét, hogy a Jog és Igazságosság (PiS) párt vezette kormány számos eddigi – köztük a média és az igazságszolgáltatás működését érintő – törvényalkotási intézkedése aggályokat keltett bel- és külföldön egyaránt, mivel e lépések a fékek és ellensúlyok lengyelországi intézményrendszerének átalakítását célozzák.

A Fitch ennek alapján azzal számol, hogy az új kormány konfrontatívabb alapállása a lengyel társadalom még nagyobb mértékű polarizáltságához és a politikai feszültségek kiéleződéséhez vezet.

A hitelminősítő ugyanakkor kiemeli, hogy a lengyel gazdaság növekedési üteme a leggyorsabbak között van az Európai Unión belül. A Fitch Ratings becslése szerint a lengyel hazai össztermék (GDP) 2015-ben 3,5 százalékkal bővülhetett a 2014-ben mért 3,3 százalék után.

A Fitch szerint hazai keresletet a kedvező finanszírozási kondíciók mellett a csökkenő munkanélküliség és az alacsony infláció is támogatja.

A hitelminősítő mindezek alapján azzal számol, hogy a lengyel gazdaság az idén és 2017-ben is fenntartja a 3,5 százalékos növekedési ütemet, és ehhez egyre nagyobb mértékben járul hozzá a hazai fogyasztás.

A Fitch Ratings elemzői hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy az új gazdaságpolitikai intézkedések, köztük az egyes szektorokra kiróni tervezett különadók és más olyan lépések, amelyek rontják a lengyel üzleti klímát, hatást gyakorolhatnak a magánszektorbeli beruházási aktivitásra, és így lefelé mutató kockázattal terhelik a lengyel gazdaság középtávú növekedési kilátásait.

A Fitch az idén és jövőre is éppen 3 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt vár Lengyelországban, megjegyezve, hogy a lengyel kormány feltételezhetően el akarja kerülni ennek az európai uniós tűréshatárnak az átlépését.

A hitelminősítő szerint ugyanakkor megvan a kockázata az ennél magasabb deficitnek, mivel a PiS-kormányra várhatóan lakossági nyomás nehezedik majd a különböző ígéretek teljesítése végett, például a személyi jövedelemadók, a nyugdíjkorhatár vagy az egészségügyi kiadások terén.

A harmadik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service jelenleg stabil kilátású "A2" besorolást tart érvényben Lengyelországra. Ez a Fitch Ratings lengyel osztályzatánál egy, a Standard & Poor's rontott lengyel szuverén besorolásánál két fokozattal jobb minősítés.

A Moody's pénteki felülvizsgálati menetrendjében is szerepelt a lengyel államadós-osztályzat, ám ez a hitelminősítő végül nem vette napirendre Lengyelország adósminőségének elbírálását.

A hitelminősítőket az Európai Unió a globális pénzügyi válság óta kötelezi annak előzetes bejelentésére, hogy az adott évben mikor vizsgálják az egyes EU-tagállamok besorolásait, de a cégeknek a megjelölt napokon nem kötelező ténylegesen felülvizsgálniuk az aznapra beütemezett osztályzatokat. Az EU-szabályozás azt írja elő, hogy - hacsak nem történik azonnali hitelminősítői lépést igénylő, rendkívüli horderejű fejlemény - a cégek az előzetesen összeállított menetrenden kívüli időpontokban nem módosíthatják az államadós-besorolásokat, sem azok kilátását.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink