adozona.hu
Működtethet-e vállalkozás becsületkasszát? Itt a válasz
//test-adozona.hu/altalanos/Mukodtethete_vallalkozas_becsuletkasszat_It_D7H2DR
Működtethet-e vállalkozás becsületkasszát? Itt a válasz
Becsületkasszát működtetne a drágának tartott automata felügyeleti egység helyett egy vállalkozó. Megteheti-e? Juhász Tibor okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő válaszolt.
A kérdés részletesen így szólt: Becsületkassza alkalmazásáról szeretnék tájékozódni. Vállalkozásom italautomata-üzemeltetéssel foglalkozik, sajnos a legújabb törvények szerint minden kezelőszemélyzet nélküli élelmiszer értékesítést végző automatába úgynevezett AFE beszereltetése kötelező, amely jelentős terhet ró az üzemeltetőre, a havi 5000 forint+áfa felügyeleti szolgáltatói díj és éves felülvizsgálati díj megfizetése mellett. A kisebb fogyású helyeken ezért nem éri meg automatát üzemeltetni. A kérdés az lenne, hogy az ilyen kisebb helyeken megoldható-e, hogy az automata ingyen működik, de becsületkassza kihelyezésével minden felhasználó tetszés szerinti összeget tudna elhelyezni a kasszába. Természetesen a bevételről bevételi nyilvántartást vezetnénk és ez szerint adóznánk utána. Mentesülne-e ebben az esetben az üzemeltető az AFE egység beszerelése alól?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A kérdés megközelíthető egyszerűen is. Aminek a lényege, hogy a vállalkozási tevékenység rendszeres és haszonszerzés céljára irányul, így ha nincs haszon, akkor nem szabad a vállalkozási tevékenységet folytatni, esetünkben az automatát üzemeltetni.
Az, hogy a vállalkozási tevékenység folytatása érdekében, milyen szabályokat kell teljesíteni, az(adóügyben) a mindenkori pénzügyi kormányzat hatáskörébe tartozik és a bevételek utolérése, annak elszámolása érdekében születnek szabályok, amelyek sokszor járnak esetleg a vállalkozás oldaláról többlet munkával, költséggel, elszámolással stb., amelyek ellen ezen az oldalon sokat nem tudunk tenni, gondoljon hasonló esetekre amikor az online PTG bevezetésre került, még érdekképviseleti tömörülések is jöttek létre, bírósági döntések is születtek a vélt, vagy valós sérelmek orvoslására.
Ezt a mondatot nem azért írtam, hogy irritáljam, hanem ez a kiinduló pontja a kérdés megválaszolásának, hogy van-e rendszeres vállalkozási ügymenet, az abban nyújtott termék, vagy szolgáltatási tevékenységnek van-e, ellenértéke, és az alapja-e, a hozzáadott értéknek, a forgalmi adónak.
Azt kijelenthetjük, hogy minden bevétel adókötelezettség alá esik, az adókötelezettség az adózás rendjéről szóló törvény 14. § (1) bekezdése szerint az adózó az adó és a költségvetési támogatás megállapítása, megfizetése (kiutalása) érdekében köteles jogszabályban vagy e törvényben előírt:
a) bejelentésre, nyilatkozattételre,
b) adómegállapításra,
c) bevallásra,
d) adófizetésre és adóelőleg fizetésére,
e) bizonylat kiállítására és megőrzésére,
f) nyilvántartás vezetésére (könyvvezetésre),
g) adatszolgáltatásra,
h) adólevonásra, adóbeszedésre,
i) pénzforgalmi számlanyitásra és adóköteles tevékenységével összefüggő kifizetésnek az e törvényben meghatározott módon való teljesítésére [az a)–i) pontban foglaltak együtt: adókötelezettség].
(2) Az (1) bekezdés g) és h) pontjában megjelölt kötelezettség nem terjed ki a magánszemély adózóra akkor, ha nem vállalkozó, munkáltató, kifizető vagy adóbeszedésre kötelezett. A törvény az adózót más kötelezettség alól is mentesítheti.
Tehát ha vállalkozási tevékenység, akkor kell hozzá egyéni vállalkozás vagy társas vállalkozás, illetve ha nem rendszeres, akkor önállótevékenység, és az szja adózási szabályok szerinti adókötelezettség alá fog esni. Ezzel a jövedelemadókat talán, ha nem is teljes körűen, de keretek között áttekintettük, majd az ingyenesség esetében, mert a kérdésben említi, lehet egyes meghatározott juttatás is, de kinek?
A kérdése nem is erre, hanem az áfára irányul, így ha van ellenérték, akkor annak része, ha annak része, akkor a bevételeket dokumentálni kell, és hogyan? Értékesítésekként, elsősorban számlával, ha annak kibocsátása nem kötelező, akkor nyugtával, és ha olyan az üzletkör, ahol kell online nyugta, oda kell online pénztárgép, illetve ha nincs nyugtaadási kötelezettség, ilyen a kezelőszemélyzet nélküli automata, akkor ott nincs nyugta kötelezettség, de lehet egyéb elszámolási kötelezettsége, erről szól a 2 éve húzódó automata szabályozás.
Így ebben van további szabályozás, amely arról szól, hogy a kezelőszemélyzet nélküli automaták esetében ugyan nyugtaadási kötelezettség változatlanul nem lesz, de a bevételek dokumentálására az online gép eljárási, adatszolgáltatási, adatforgalmazási szabályaival sok esetben egyező szabályok kerülnek bevezetésre, amit nevezzünk automata felügyeli egységnek. Az AFE adatokat fog az adóhatóságnak közölni az gépben levő pénzforgalomról. Ettől eltekinteni, ha van ellenértékes ügyelet, véleményem szerint nem tud. A jelenlegi szabályozás szerint az AFE beszereléstől, csak műszaki tartalom miatt fog tudni eltérni.
Hozzászólások (1)
Egy ötletem lenne: ha az italautomata pld. egy munkahelyen, iskolában vagy ilyesmi helyen működik, lehetne esetleg fix havidíjas szerződést kötni az üzemelés terület tulajdonosával. A terület tulajdonosa "működtethetne" a becsületkasszát.