adozona.hu
Megtévesztő és hiányos reklámok miatt kapott bírságot a Media Markt
//test-adozona.hu/altalanos/Megteveszto_es_hianyos_reklamok_miatt_kapot_YMMZC8
Megtévesztő és hiányos reklámok miatt kapott bírságot a Media Markt
A Gazdasági Versenyhivatal jogsértőnek ítélte a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. 2015-ös bronz hétvégi promócióját. A jogsértésért 10 millió forint bírságot szabott ki a hivatal.
A GVH a Media Markt 2015. december 5-ére és 6-ára hirdetett akciójának tájékoztatásait vizsgálta, beleértve a következő szlogent:
„Bronzhétvégén most minden húszezer forint feletti vásárlás esetén tízezer forintonként ezer forintot visszaadunk Media Markt ajándékkártyán!”
A cég a promócióval kapcsolatos reklámokat rádióban, bannereken és eladáshelyi reklámeszközökön tette közzé.
A GVH a reklámok értékelésekor kiemelt figyelemmel volt arra, hogy olyan célzott kampányról volt szó, amely csatornáit (nagy hallgatottságú rádió, nagy látogatottságú honlapok, illetve webáruházban látható bannerek), tárgyát (műszaki cikkekre adott – minimum 2000 forintos kedvezmény) és időszakát (az adventi, illetve a „Black Friday” utáni időszak) tekintve különösen alkalmas a fogyasztói figyelem hatékony felkeltésére, így a forgalom jelentős növelésére.
A GVH megállapította, hogy a Media Markt tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert
-
rádióreklámjaiban megtévesztő tájékoztatást nyújtott a promóció részleteiről, a hirdetettekkel ellentétben ugyanis az akció nem minden 20 000 forint feletti vásárlásra vonatkozott;
-
bannerjein elhallgatta a promóció korlátait, például azt, hogy ún. szórólapos termékre vagy webáruházas vásárláskor nem érvényes az akció.
A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett bevételekből indult ki, mert úgy ítélte meg, hogy e tényező megfelelő viszonyítási alapként szolgált, illetve ez tükrözte legpontosabban a kereskedelmi gyakorlat lehetséges hatását és hatékonyságát, figyelemmel az alkalmazott reklámok jellegére és megjelenési jellemzőire (pl. az érintett időszakra és kommunikációs csatornákra) is.
A GVH enyhítő körülményként értékelte a vállalkozás „megfelelési” jellegű törekvéseit (disclaimerek módosítását, alávetési nyilatkozatokat), amelyek ugyan nincsenek közvetlen összefüggésben a vizsgált kereskedelmi gyakorlattal, de jelentős fogyasztóbarát intézkedéseknek minősülnek, és a jogsértő kereskedelmi gyakorlat megelőzését segítik.
A GVH gyakorlata értelmében a kifejezetten „minden” vásárlásra, termékre stb. ígért akciók, kedvezmények megtévesztők, ha a promóció valójában nem terjed ki ezek mindegyikére, azaz, a kedvezmény elérhetősége korlátozott (a reklámban szereplő ígérettel ellentétben).
A GVH az eljárást megszüntette az eladáshelyi reklámok vonatkozásában.
Hozzászólások (0)