hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magyarországon rendszeres a hidak vizsgálata

  • MTI/lapszemle

A hidak forgalmától függően akár hetente hídellenőrzéseket, félévente hídszemlét tart, évente pedig hídvizsgálatot végez az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felügyelete alatt álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Hozzátették: a karbantartási feladatokra 2018-tól nagyobb összeget fordít a kormány.

Olaszországban, Genova közelében kedden leszakadt az A10-es autópálya Morandi hídja, a hídomlás halálos áldozatainak száma mára negyvenkettőre nőtt.

A tragédia felelőseit kereső olasz politikusok a beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolják, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették.

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter közösségi oldalán közölte, eljárás indul a kérdéses autópályaszakaszt üzemeltető Autostrade per l’Italia nevezetű magáncég ellen, és 150 millió eurós, azaz közel 50 milliárd forintos kártérítést fognak követelni tőlük, a vezetőséget pedig felszólította a lemondásra. A cég közleményében cáfolta, hogy mulasztottak volna: állításuk szerint negyedévente vizsgálták át a hidat a legmodernebb műszerekkel. Közben 632 környékbelit lakoltattak ki a híd épen maradt része alatti házakból, de még nem tudni, mikor kezdik meg a teljes bontást – írja a Blikk.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában ugyanakkor hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem "véletlen baleset" történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá –, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed. Hangsúlyozta: ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai – mint fogalmazott – nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is.

Rabb Zoltán Péter, hídtervező szakember viszont úgy gondolja, hogy a katasztrófának biztosan voltak előjelei, amelyeket észre kellett volna venni. Szerinte megelőzhető lett volna a tragédia. A szemtanúk beszámolója szerint valószínűleg statikai gondok lehettek a híddal. Ezt így távolról nehéz pontosan megállapítani, de mindenképp teherbírásvesztés történt a hídon, ami ilyen katasztrofális következményeket okozott – jelentette ki az origo.hu-nak.

Mint elmondta, ellenőrzés közben észre lehet venni a támaszsüllyedéseket. Korróziós beton- és acélvizsgálatokat kell végezni, a híd alapját ellenőrizni kell, hogy a lehajlások nem lépik-e túl a megengedett értékeket. A repedéseket meg kell vizsgálni a betonon, azok is lassan, évtizedek során alakulnak ki, a repedésekben megindul a korrózió a beszivárgó víztől és párától" – mondta Rabb Zoltán Péter, aki szerint, ha egy 50 éves híd összedől, akkor azért a kezelő a felelős. A probléma abból is adódhatott, hogy észrevették a hibákat az ellenőrzés közben, de nem vették őket olyan komolyan, mint kellett volna.

Az ITM közleményében kiemelte: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a koncessziós szakaszokon kívüli országos közutakon a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak megfelelően, a híd forgalmától függően akár hetente hídellenőrzést, de minden esetben félévente hídszemlét, évente pedig hídvizsgálatot tart.

Az ellenőrzéseken rendszeresen felmérik a hidak műszaki állapotát, és az áthaladó forgalmat ez alapján korlátozhatják a biztonságos közlekedés érdekében – írja az ITM.

A hazai finanszírozású 100 milliárd forintos útfelújítási program keretein belül idén nagyobb volumenű hídfelújítási program indult el, a hídfelújítási munkálatok a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útkorszerűsítési programjainak részét képezik.

Ezek a fejlesztések minden eddiginél nagyobb mértékben járulnak hozzá a hidak műszaki színvonalának emeléséhez – közölte az ITM.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink