hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

26 százalékkal növelte árbevételét az export piacokon a Magyar Suzuki

  • adozona.hu

A Magyar Suzuki Zrt. 2022-ben összesen 129 022 db járművet gyártott, 128 536 db autót értékesített, amelyből 124 561 db az esztergomi gyártósorról gördült le – olvasható a társaság közleményében. A teljes eladás 88 százalékát (113 817 db) 123 országba exportálták. A vállalat tavalyi eredményei alapján 12,43 százalékos részesedéssel (13 859 db regisztrált újautó) hetedik éve uralja a hazai újautó eladásokat. A Magyar Suzuki a 2022-es pénzügyi évben lépte át először az 1 milliárd euro mérlegfőösszeget, illetve árbevételt tekintve visszatért a pandémia előtti szintre 2 milliárd Euro feletti összeggel. A fentiek ellenére tavaly felére csökkent a profit az energiaárak, valamint az alapanyag és alkatrész árak drasztikus növekedése miatt. A Magyar Suzuki arra törekszik, hogy a jövőben is aktívan kapcsolódjon az anyavállalat nemzetközi projektjeihez, beleértve az elektromos modellek gyártását is.

22,7 millió euró volt a nyereség

A Magyar Suzuki 2144,9 millió euró nettó árbevétellel zárta az évet. Az esztergomi gyártóvállalat magyarországi értékesítési árbevételét 2,3 százalékkal (2022-ben 271 millió euró), export értékesítésből származó forgalmát 26 százalékkal (2022-ben 1873,9 millió euró) növelte az előző évhez képest. A Magyar Suzuki, bevált gyakorlatának megfelelően, ezúttal sem fizetett osztalékot. Az adózás utáni eredményt, amely 22,7 millió euró volt a vállalat eredménytartalékba helyezte és az idei évben visszaforgatja beruházásokra. 2022-ben az esztergomi vállalat 39,2 millió euró értékű beszerzési alapú beruházást hajtott végre. A tavaly kialakult gazdasági helyzetben a járműgyártó folyamatosan optimalizálta a költségeit, fejlesztette működését és belső folyamatait. A cég a dolgozói újításokkal 3,3 milliárd forint megtakarítást ért el az elmúlt 13 évben.

A gyártás több mint 76 százaléka hibrid hajtású volt

Az esztergomi gyártóvállalat több szempontból is sikeres évet zárt 2022-ben. A 32 éves cég üzemében két modell, Vitara és S-CROSS készül lágy hibrid és hibrid változatban. A számok önmagukért beszélnek: a hazai újautó eladásokban sorozatban hetedik alkalommal lett piacvezető a Magyar Suzuki 12,43 százalékos piaci részesedéssel, míg az exportból származó árbevétel 26 százalékkal emelkedett. A gyártás 76,63 százaléka, összesen 98 876 darab hibrid gépjármű volt.

2022-ben összesen több, mint 129 ezer jármű gördült le az esztergomi gyártósorról, exportra összesen 113 817 db modellt szállítottak. Míg a külföldi piacokon a Vitara volt a népszerűbb (73 417 db, S-CROSS 38 020 db), idehaza azonban az S-CROSS vitt mindent: 7 338 db-ot adtak el belőle (Vitara 5 786 db). Az S-CROSS sikerszériája pedig az idén is folytatódik, hiszen az Év Magyar Autója versenyen a közönségdíj mellett a szakmai zsűri is győztesnek választotta 22 márka és 39 autó közül.

A személyautó-gyártást Magyarországon újra meghonosító Magyar Suzuki korábban az átlagnál nagyobb arányban szolgált ki magánvásárlókat, ám az utóbbi esztendőkben jelentősen növelte flottaértékesítéseit is. A 2022-ben forgalomba helyezett 13 859 db Suzuki 49 százaléka, 6 800 db személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében. A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok közül Swiftből 668 db, Ignisből 267 db, a Swace családi kombiból 214 db, az elektromos hálózatról is tölthető Across szabadidő-autóból 14 db, Jimnyből 520 db lelt gazdára 2022-ben Magyarországon.

A Suzuki Csoport tavaly ősszel vezette be a Suzuki Connect szolgáltatást, amely az S-CROSS-ban érhető el elsőként opcionális lehetőségként. A szolgáltatást a Magyar Suzuki biztosítja egész Európában.

28 tonnával kevesebb műanyag hulladék

A Magyar Suzuki a hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A hajómotor üzletág 1999 óta forgalmaz hajómotorokat, hat éve pedig a közép-kelet-európai régió központjaként 13 partnerországot szolgál ki. A tíz értékesítési ponttal országos lefedettségű divízió összesen 727 hajómotort értékesített idehaza. A Suzuki egyébként a négyütemű hajómotorok szakértője, innovatív megoldásaival a vállalat az élen jár. Gyártmányaival számos szakmai díjat nyert el története során. Tavaly októberben elkészült a négymilliomodik egység, egy 350 lóerős csúcsmodell Japánban. Fontos szempont a környezetvédelem is: a Suzuki Csoport 2020-2022 között 28 tonnával csökkentette a marine termékek csomagolásához felhasznált műanyagok mennyiségét.

Motoros üzletágunk eredményei

Fontos szerepet tölt be a Magyar Suzuki életében a motoros üzletág is: 14 hazai márkakereskedő a kétkerekű járművek mellett eredeti pótalkatrészeket, kenőanyagokat, valamint tartozékokat és motoros kiegészítőket is értékesít. 2022-ben a magyar motorkerékpár-piac 12,9 százalékkal bővült, a Magyar Suzuki összesen 313 db modellt értékesített, amellyel 6 százalékos piaci részesedést ért el.

2022-ben átlagos 12 százalékos, 2023-ban átlagos 20 százalékos béremelés

A Magyar Suzuki, a gazdasági helyzetre reagálva, a bérek versenyképességének megőrzése érdekében 2022-ben 12 százalékos átlagos béremeléssel együtt a műszakpótlék mellett termelékenységi prémiumot vezetett be, amit szeptembertől az irodai állományra is kiterjesztett. Év végén pedig a vállalat vezetése és az Üzemi Tanács 2023-ra átlagosan 20 százalékos – teljesítményalapú béremelésben – állapodott meg, amihez az év folyamán összesen másfél havi bónuszkifizetés is társul. A béren kívüli juttatásokra fordított összeg is növekedett. A kiterjesztett béren túli juttatásoknak és a családokat támogató szolgáltatásoknak köszönhetően az idén májusban az esztergomi gyártóvállalat megkapta a Családbarát Hely védjegy minősítést.

Lesz-e elektromos modell gyártása Esztergomban?

A Suzuki Motor Corporation növekedési stratégiájában kiemelt szerepe van a karbonsemleges társadalom víziójának, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztéseknek. A 2024-es üzleti évben (2025. március 31-ig) Európában is megkezdődik a tisztán elektromos autók – a tervek szerint 2030-ig összesen öt modell – bevezetése. Legkésőbb 2025. március 31-től a magyar piacon is kapható lesz tisztán elektromos meghajtású Suzuki. Az anyavállalat vezetősége már jelezte, egyetlen európai bázisként továbbra is számít a Magyar Suzukira. Az esztergomi vállalat a Suzuki Motor Corporation bevonásával jelenleg tanulmányozza az új technológia gyártási igényeit és folyamatait.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink