adozona.hu
MNB: az ügyfelek kárára nem húzhatnak hasznot az értékesítők!
//test-adozona.hu/altalanos/MNB_az_ugyfelek_karara_nem_huzhatnak_haszno_0NXCCK
MNB: az ügyfelek kárára nem húzhatnak hasznot az értékesítők!
Jogszabályi előírás, hogy a javadalmazási politika és gyakorlat ne az értékesítők, vezetők vagy intézmények saját érdekét helyezze előtérbe az ügyfelek esetleges hátrányára. A megújított felügyeleti ajánlás ehhez a követelményhez kapcsolódó felügyeleti elvárásokat tartalmazza – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Az ajánlás alkalmazását a felügyelet 2024. január 1-jétől várja el a hazai székhelyű befektetési vállalkozásoktól, befektetési szolgáltatást nyújtó hitelintézetektől, alapkezelőktől, és ezek itthoni fióktelepeitől.
Alapvető elvárás, hogy a befektetési termékek értékesítése után járó javadalmazás ne arra ösztönözze az érintett értékesítőket vagy az intézményt, hogy – az ügyfelek igényeivel szemben – összeférhetetlen módon saját (anyagi) érdekeiket helyezzék előtérbe. A javadalmazás és az egyéb ösztönzők nem alapulhatnak kizárólag vagy döntően mennyiségi üzleti szempontokon.
Az MNB elvárása alapján kerülni kell az olyan minőségi célokat, amelyekkel az intézmény az értékesítés mennyiségét jutalmazhatja vagy nyomást gyakorolhat velük az értékesítőkre, hogy azok csak bizonyos – számukra nagyobb jutalékot nyújtó – termékeket kínáljanak, kijátszva ezzel, hogy a javadalmazási politikában nem határoztak meg ilyen mennyiségi kereskedelmi szempontokat.
Kerülni kell a rövid távú nyereségre ösztönző szempontokat is, például az olyan "minden vagy semmi jutalék" küszöbértékek bevezetésével, amelyek összeférhetetlenséget eredményezhetnek. Szintén tartózkodni kell attól, hogy az intézmények munkatársainak szakmai előmenetele mennyiségi, az ügyfelek érdekeit sértő kereskedelmi kritériumokon alapuljon.
A tájékoztatás szerint jó gyakorlat lehet, ha az intézmények munkavállalóinak teljesítményjavadalmazásánál valamennyi termék esetében azonos szempontokat alkalmaznak, vagy ha határozatlan idejű nyílt végű befektetésnél több évre vagy a termék beváltásáig elhalasztják a javadalmazást, illetve, ha a befektetési tanácsadók ügyfélkiszolgálásának minőségét az intézmény a hozzájuk kötő elismert panaszok számával méri.
Az MNB ajánlása emellett részletes útmutatót tartalmaz a piaci szereplők számára a teljesítményjavadalmazáshoz kötődő irányítási, illetve ellenőrzési teendőkre, az ezzel kapcsolatos helyes és helytelen gyakorlatokra vonatkozóan is.
Hozzászólások (0)