hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kúria: az útfenntartási hozzájárulás is útdíj

  • adozona.hu

A Magyar Közlöny 2022. évi 69. számában április 21-én közzétett kúriai határozat szerint az útfenntartási hozzájárulás is útdíjnak minősül, ezért nem szabható ki önkormányzati rendelettel.

A döntés alapját képező eljárás azért indult, mert Budakalász Város Önkormányzat Képviselőtestülete egyik rendelete a meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek részére a helyi közutakra történő behajtást behajtási engedélyhez köti. A rendelet értelmében a behajtási engedély kiadásának ellenértékeként útfenntartási hozzájárulás fizetendő.

A rendelet tekintetében a Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívással élt, mely szerint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (Kkt.) nem hatalmazza fel a helyi önkormányzatot sem a díjfizetéssel kapcsolatos részletszabályok megalkotására, sem útfenntartási hozzájárulás megállapítására.

A kormányhivatal felhívta a helyi önkormányzat képviselőtestületét, hogy helyezze hatályon kívül az önkormányzati rendelet jogszabályba ütköző rendelkezéseit, melyeken a felhívásra a képviselőtestület ugyan változtatott, de a hivatal megítélése szerint a törvénysértő állapot továbbra is fennmaradt, ezért a Kúriához fordult.

Az önkormányzat az eljárás során arra hivatkozott, hogy rendelete nem ütközik jogszabályba, mert az útfenntartási hozzájárulás nem tekinthető útdíjnak, ezért annak önkormányzat általi kiszabása nem ütközik a Kkt.-be.

A Kúria Önkormányzati Tanácsának határozata megállapította, hogy Budakalász Város Önkormányzat Képviselő-testületének a  meghatározott össztömeget meghaladó gépjárművek helyi közutakra történő behajtásához szükséges behajtási engedély kiadásáról szóló 13/2018. önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésének „A behajtási engedély kiadásának ellenértékeként útfenntartási hozzájárulás fizetendő.” mondata, 2. § (5) bekezdésének „A visszavonás nem keletkezteti az  útfenntartási hozzájárulás visszafizetését sem részben, sem egészben.” mondata és (6) bekezdése, a 4. § (1)–(4) bekezdései, valamint 3. számú mellélete más jogszabályba ütközik, ezért e rendelkezéseket megsemmisítette.

A határozat kimondja: az Alaptörvény 32. cikk (3) bekezdése értelmében az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.

Kifejezett törvényi felhatalmazás hiányában az önkormányzat útfenntartási díjra vonatkozó fizetési kötelezettséget nem írhat elő; használati díj fizetésére vonatkozó kötelezettség, illetve a használaton alapuló „útfenntartási díj” megállapítására a Kkt. nem ad felhatalmazást az önkormányzatoknak a helyi közutak tekintetében sem.

A Kúria kimondta továbbá, hogy a fizetési kötelezettségek elnevezése a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben (Stv.) is eltérő lehet aszerint, hogy az közvetlen ellenszolgáltatás nélküli vagy valamilyen ellenszolgáltatáshoz, eljáráshoz kapcsolódó közteher, de a fizetési kötelezettség nevének önkormányzat általi megváltoztatása, a Kkt.-ban szereplő díj helyett útfenntartási hozzájárulásnak vagy útfenntartási díjnak történő elnevezése a fizetési kötelezettségnek a helyi közutakkal összefüggő jellegét nem szünteti meg és ezáltal azt nem is vonhatja ki a Kkt. hatálya alól.

Mindezek alapján is kijelenthető, hogy az érintett önkormányzatnak nincs törvényi felhatalmazása a közhatalom birtokában kiadott behajtási engedély ellenében útfenntartási hozzájárulás megállapítására sem.

Azt a Kúria már más ügyben is kimondta, hogy törvénysértő az önkormányzati rendelet, ha törvény jelöli ki a díjszedésre jogosultakat és ezek között az önkormányzat nem szerepel, mégis megállapít díjfizetési kötelezettséget, mivel a Kkt. nem jogosítja fel az önkormányzati jogalkotót a közút használatáért történő díjmegállapításra. Korábban Budakeszi Város Önkormányzat Képviselőtestülete és Telki Község Önkormányzat Képviselőtestületének rendelete kapcsán született hasonló döntés. 

A teljes határozatot ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink