adozona.hu
Kicsik vagyunk – nagyok leszünk? Növekedési tippek kkv-knak
//test-adozona.hu/altalanos/Kicsik_vagyunk__nagyok_leszunk_BW1M8V
Kicsik vagyunk – nagyok leszünk? Növekedési tippek kkv-knak
Egy friss felmérés szerint a magyar vállalkozók több mint 66 százaléka több vevőt szeretne. Ebben egy-két törvényes „adótrükk” is segíthet. Megmutatjuk, hogyan!
Magyarországon a vállalkozások túlnyomó többsége a kis- és középvállalkozások - a kkv szektor - körébe tartozik, ezen belül is jelentős (a KSH adatai szerint 94,8 százalék) az egészen kicsi, az úgynevezett mikro-vállalkozások aránya. Csak a számokat nézve tehát úgy tűnik, a létező legjobb dolgok egyike kisvállalkozónak lenni ma Magyarországon.
Ha viszont elbeszélgetünk a kisvállalkozások tulajdonosaival, egy egészen másfajta kép rajzolódik ki: a cégek számos, a működésüket és fejlődésüket gátló körülménnyel küzdenek, hogy csak néhányat említsünk
- nem növekedésbarát, kiszámíthatatlan üzleti környezet,
- nehéz hitelhez jutni, ráadásul a kölcsöntőke jövedelmezősége alacsonyabb, mint az ára,
- az euróban megkötött kereskedelmi szerződések árfolyamkockázata, az ezzel lekötött erőforrások miatti versenyhátrány,
- az elmaradó beruházások miatt folyamatosan csökkenő vállalati vagyon,
- a nagyvállalatokra szabott adminisztrációs terhek és
- a bonyolult adózási rendszer.
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és az Üzleti Klinika, valamint a Nagymarketing által kezdeményezett felmérés szerint a vállalkozások több mint 66 százaléka a vevőik számának növelésében látja a siker kulcsát, míg a megkérdezetteknek csupán csak egyharmada tartja megoldásnak cége problémáira a költségek csökkentését.
Ebben mellesleg igazuk is van: a vállalkozások jellemzően már így is árversenyben állnak egymással, igyekeznek a lehető legtakarékosabban bánni a kiadásokkal, azok további lefaragása – és ezzel az áru, a szolgáltatás minőségének romlása – többet árt, mint használ.
A varázsszó tehát a vevők, megrendelők számának növelése. Kimondani és elhatározni persze könnyű, megvalósítani viszont nehéz.
A marketing elhivatott gurui számos olyan megoldást dolgoztak ki, amelyekkel egy apró vállalkozás, a maga szűkös pénzügyi kereteivel is sikerrel kecsegtető reklámkampányba foghat. Becsületére legyen mondva az említett guruknak, e módszerek általában működnek is – amíg van rájuk pénz.
Sikeres vállalkozó ismerősöm szerint – sokadik generációs kereskedőcsalád sarjaként a nagyapjától tanulta a szakmát – a vevőt a boltban kell megfogni, nem az újságokban, a televízióban vagy az interneten.
Sejtem, mit mondana erre egy reklámszakember. Viszont az ő boltjában mindig van vevő, nem is kevés, és mindig van valamilyen akció, valamilyen kedves meglepetés a vásárolt áru mellé.
A vállalkozók sokat panaszkodnak a „multikra”, mondván képtelenség bírni velük a versenyt, az ilyen-olyan akcióikkal, sokszor a beszerzési ár alatt kínált termékeikkel elhódítják a vásárlókat.
Igen, a „multik” ezt bírják tőkével, míg a kisvállalkozó viszont nem. A kisvállalkozók azonban kihasználhatnák az adótörvények adta lehetőségeket! Szerintem a „multik” ezt (is) teszik.
Biztosan minden vállalkozó – akár kereskedő, akár gyártó –, gondolt már arra, milyen jó lenne, ha a hűséges vásárlók, a viszonteladók ajánlanák őt egymásnak, dicsérnék a termékeit. Jó lenne a kifutó vagy romlandó árukészlettől is idejében megszabadulni.
Ösztönözni lehet erre a vásárlókat, mondjuk
- vásárlások utáni kedvezménnyel, visszatérítés formájában
- promóciós nyereménnyel (főnyereményként vagy kisebb szóróajándékként)
- ajándékként a termékhez csomagolva
- hűségprogramba építve (a gyűjtött pontok utalványra válthatók be).
Az Szja-tv. 1. számú melléklete 8.14. pontja szerint adómentes természetbeni juttatás a vevőnek üzletpolitikai (reklám) céllal adott árengedmény, visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, ha az – megjelenési formájától függetlenül – árura vagy szolgáltatásra váltható, valamint az áruminta.
Az áruminta fogalmát az idézett jogszabályi hely részletezi, csak az annak megfelelő termék átadása lehet adómentes e jogcímen.
Az árengedmény, a visszatérítés adómentességének feltétele az, hogy az akciót a vevők, potenciális vevők széles körében nyilvánosan meghirdesse a kereskedő – ez azt jelenti, hogy a tényleges üzletfeleken túl más személyek is értesülhetnek erről –, meghatározva azokat a kritériumokat (vásárolt érték, termék stb.), amelyeknek ha megfelel a vásárló, akkor részese az akciónak. Fontos, hogy az ajándék nem lehet vetélkedő, verseny díja, és az akció nem tartozhat a szerencsejáték-törvény hatálya alá.
A vállalkozás fentiekre fordított kiadásait levonhatja a társasági adó alapjából (Tao-tv. 3. számú melléklete B/2. pont).
Az üzleti partnerek – alvállalkozók, bizományosok, viszonteladók – támogatását üzleti ajándékkal (ennek pontos fogalmát az Szja-tv. 3. § 27. pontjában találjuk), mondjuk ingyenesen adott szolgáltatással, termékkel, utalvánnyal honorálhatja a cég.
Ez már nem adómentes, sőt, még egészségügyi hozzájárulást is kell fizetni utána, de a közterheket a cég állja, így a megajándékozott öröme töretlen marad. Az egyes meghatározott juttatásokra vonatkozó szabályok szerint (Szja-tv. 70. § (2) bek.) kell az adót és járulékot megfizetnie (a juttatás értékére vetítve ez 51,17 százalék) a társaságnak.
A társasági adótörvény szerint e juttatás, illetve közterhei is elismert költségek.Természetesen ezek a juttatások is pénzébe kerülnek a cégnek, de előnyük, hogy biztosan és közvetlenül a vásárlóhoz jutnak el – ösztönözve őt az újabb vásárlásra és a cég ajánlására az ismerősöknek – míg a hirdetések nem biztos, hogy célba érnek.
Persze a bemutatott lehetőségek sem csodaszerek, és a kisvállalkozók gyakran mondják, nem lehet legyőzni a „multikat”. De Albert Einstein szavait idézve "Mindenki tudja, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, míg nem jön valaki, aki erről nem tud és megvalósítja."
Ön egyetért cikkünkkel? Kérjük segítse munkánkat kérdőívünk kitöltésével.
Hozzászólások (0)