hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szigorítás a szociális segélyeknél: az önkormányzatokon a sor 2015-ben

  • Széles Imre, társadalombiztosítási szakértő

Jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét az Országgyűlés előtt lévő két törvénymódosítási javaslatcsomag. Egyebek mellett megszűnne a rendszeres szociális segély, illetve a lakásfenntartási támogatás. A rászorulóknál kieső forrásokat az egyes önkormányzatok pótolhatnák ki települési támogatásokkal.

Jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét az Országgyűlés előtt lévő két törvénymódosítási javaslatcsomag. Egyebek mellett megszűnne a rendszeres szociális segély, illetve a lakásfenntartási támogatás. A rászorulóknál kieső forrásokat az egyes önkormányzatok pótolhatnák ki települési támogatásokkal.

Kettő törvényjavaslat is fekszik az Országgyűlés előtt, amely számos pontban érinti a szociális ellátásokkal kapcsolatos szabályokat. Az egyik a Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról T/2141. számú törvényjavaslat. A másik pedig a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szoc. tv.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.), a sportról szóló 2004. évi I. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/2089. számú törvényjavaslat.

Nevezett két törvényjavaslat jelentősen felülírná a rászorultság alapján járó vagy adható segélyek rendszerét.

A tervezet szerint a Szoc. tv. (25. § (3) bekezdés) szerinti rászorultság alapján járó pénzbeli ellátásai közül megszűnne

– a rendszeres szociális segély,

– a lakásfenntartási támogatás, míg

– a rászorultság alapján járó természetben nyújtott ellátások közül a Szoc.tv. 55. §-a szerinti adósságkezelési szolgáltatás azzal, hogy a módosítás hatálybalépésekor már megállapított ellátásokat a módosítás hatálybalépése előtti szabályok szerint kell nyújtani, illetve a 2015. január 1-jét követően már csak 2015. február 28-áig állapítható meg lakásfenntartási támogatás.

Jövő év szeptember 1-jétől ugyancsak megszűnne a Gyvt. 20/C. §-a alapján nyújtható óvodáztatási támogatás arra hivatkozásul, hogy 2015. szeptemberétől bevezetik gyermekek hároméves korától kötelező óvodáztatást.

Továbbra is megmaradna:

– az időkorúk járadéka,

– a foglalkoztatást helyettesítő támogatás,

– az ápolási díj.

Új ellátási formaként jelenik meg az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás. Az az aktív korúak ellátására jogosult személy részesülhet majd ebben a támogatásban, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján

– egészségkárosodott személynek minősül, vagy

– 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel – feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a családok támogatásáról szóló törvény (Cst.) szerinti gyermekgondozási támogatásban, vagy gyermekgondozási díjban, csecsemőgondozási díjban – és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bekezdés], illetve nyári napközis otthonban, óvodában vagy iskolai napköziben nem tudják biztosítani.

További tervezett változás, hogy míg a korábban említett pénzbeli ellátásokra vonatkozó igényt a jövőben a járási hivatal bírálhatná el, addig a képviselő-testület – a Szoc. törvényben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint – a szociális törvény alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként települési támogatást állapíthatna meg.

A kötelező segélyek körén kívüli további támogatásokról, segélyekről tehát az önkormányzat szabadon dönthet majd. A Szoc. törvény tervezett 45. szakasza példaszerűen sorolja fel azokat az területeket, amikor „különösen” javasolja a támogatást a krízishelyzetbe került személyek számára. Eszerint települési támogatás nyújtható majd:

– a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

– a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,

– a gyógyszer-kiadások viseléséhez,

– a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.

Ezen túlmenően a törvény leszögezi: a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

A pénzbeli ellátásokon kívül a járási hivatal természetbeni ellátásként

– alanyi közgyógyellátást, illetve normatív közgyógyellátást, valamint

– egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot is megállapíthat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink