adozona.hu
Közhasznú alapítvány: most mindent megtudhat a működtetéséről
//test-adozona.hu/altalanos/Itt_a_fogodzo_a_kozhasznu_alapitvanyoknak_M_D71FT5
Közhasznú alapítvány: most mindent megtudhat a működtetéséről
A közhasznú alapítványok működtetésével, könyvelésére, szabályozására, beszámolási, bevallási kötelezettségére vonatkozó rendelkezések alkalmazása során számos kérdés merül fel, nem egyszerű eligazodni a jogszabályok útvesztőjében. Cikkünkben átfogó képet próbálunk adni a közhasznú alapítvány működtetésével, nyilvántartásainak vezetésével, beszámoló-készítési, valamint adófizetési kötelezettségével kapcsolatban.
Az alapítványok létesítési, működési, nyilvántartási szabályairól, feltételeiről a Ptk. (2013. évi V. törvény) 3:378-3:404. §-ai, a civiltörvény (2011. évi CLXXV. törvény), a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény és a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek beszámoló-készítési és könyvvezetési kötelezettségéről szóló 224/2000. (XII. 19.) kormányrendelet tartalmaz előírásokat. Az adózásukat érintő kérdésekről pedig, a különböző adótörvények rendelkeznek.
A Ptk. szerint alapítvány az alapító okiratban meghatározott tartós célra (ami nem lehet elsődlegesen gazdasági tevékenység) hozható létre. Az alapítvány jogi személy, amelyet bírósági nyilvántartásba vétellel nyer el. Természetes személyek és jogi személyek egyaránt létre hozhatnak alapítványt, de
– alapítvány nem lehet korlátlan felelősségű tagja más jogalanynak, nem létesíthet alapítványt és nem csatlakozhat alapítványhoz,
– alapítvány nem hozható létre az alapító, a csatlakozó, az alapítványi tisztségviselő, az alapítványi szervek tagja, valamint ezek hozzátartozói érdekében.; de nem sérti e rendelkezést az alapítvány tisztségviselőinek szerződés szerint járó díjazása.
A Ptk. írja elő továbbá az alapítói vagyon rendelkezésre bocsátására, kezelésére, az alapító okirat tartalmára, az alapítói jogok gyakorlására, a kuratóriumra, mint az alapítvány ügyvezető szervére, az átalakulás és megszűnés szabályaira, különös tekintettel a megszűnéskor rendelkezésre álló vagyon sorsára vonatkozó szabályokat is.
Az alapítvány a civiltörvény szerint civil szervezetnek minősül. E törvény részletesen foglalkozik az alapítvány gazdálkodására vonatkozó szabályokkal, a közhasznú szervezetté minősítés feltételeivel, az adománygyűjtés szabályaival, illetve a végelszámolással, felszámolással történő megszűnéssel, a csődeljárással.
OLVASSA EL cikkünket, amelyben részletesen, hosszasan elemezve vázoljuk a közhasznú alapítványok gazdálkodására, nyilvántartására, könyvvizsgálatára, adománygyűjtésére, valamint az adózására vonatkozó kérdéseket.
Hozzászólások (3)
Tisztelt Adózóna!
Kérdésem lenne az 1 %-os rendelkező nyilatkozat jelenlegi érvényességével kapcsolatban. Civil tv. 34. § (1) bekezdés d) pontja szerinti feltételnek 2014. január 1-jétől hatályosan kell megfelelni. Ezért - véleményem szerint - sajnos, megszűnt az a korábbi lehetőség, amely a cikkben a 2013. évi Szja bevalláshoz kapcsolódó most érvényesíthető rendelkező nyilatkozati feltételként szerepel. (Nem 2012. december 31-ig, hanem 2012. január 1-je előtti jogerős bírósági bejegyzés szükséges az érvényességhez.) Lehet, hogy én tévedek? (Sajnos, az én véleményemet erősíti meg egyrészt a tv. módosítás hatályba lépésének időpontja, másrészt a Nav 26. számú tájékoztató füzete is, amely szerint csak a 2012. előtt jogerősen bejegyzett alapítványok, egyesületek jogosultak az 1 %-ra. Korábban fent volt az adóhatósági honlapon a "régi" 26-os füzet, abban még a cikk szerinti feltétel szerepelt.) Üdvözlettel: Várkonyi Györgyi
Kedves lili29!
Köszönjük hozzászólását. Való igaz, 2014. május 31-éig a 2012. és a 2013. évi beszámolót kell benyújtani. Javítottuk.
Üdvözlettel: az Adózóna csapata
Tisztelt Adózóna! Kérem pontosítsák a bejegyzést, mert ha 2014.05.31-ig kell kérni a közhasznúsági jogállást, akkor a 2014. évi beszámoló biztos nem lehet a feltétele. Üdvözlettel: Diána