hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pénztárgép: itt a NAV forgatókönyve, jaj a boltosoknak!

  • adozona.hu

Mulasztási bírságra, súlyosabb esetben üzletbezárásra is számíthatnak azok a vállalkozások, amelyek nem teljesítették az új típusú pénztárgépekre való átállással kapcsolatos kötelezettségüket – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Több mint 120 ezer új típusú pénztárgépet rendeltek már meg az átállással érintett vállalkozók a forgalmazók adatszolgáltatása alapján, a megrendelések száma azonban elmarad az adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától. Ezért a NAV célirányos ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal, és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.

A pénztárgép-forgalmazóknak a 2013. november 16. előtt felvett, online pénztárgépre szóló megrendelésekről 2013. december 2-ig adatot kellett szolgáltatniuk a NAV-nak a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló NGM rendelet (50/2013., XI. 15., 4. § (1) bekezdés) alapján.

A NAV-hoz több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt.

Első körben értesíti azokat a vállalkozásokat, vállalkozókat amelyek/akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgép-használatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.

A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel. Magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható az az adóalany, amely megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket. Sőt, 2014. január 1-jétől az adóhivatal 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelyiségét.

Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.  Amennyiben a forgalmazó az adózó részére megkísérelte az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírságot szab ki az adóhatóság.

2013. november 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat, és megrendelésüket adják le a NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.  Az adóhatóság lépéseket tesz az olyan hirdetések feladójával szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen megrendelésre adnak lehetőséget, amely megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor nem fogadja el.

Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.

Második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.

Harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól, illetve nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.

Negyedik körben kapnak értesítést azok az adózók, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink