hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Indulhat a kriptoeszközök piacának egységes európai uniós szabályozása

  • adozona.hu

Zöld lámpát kapott a kriptoeszközök piacának egységes európai uniós szabályozása. Az Európai Parlament többször is elhalasztotta az erről való szavazást év eleje óta, azonban a közelmúltban meggyőző többséggel elfogadta a rendelet szövegét, amelyet az Európai Tanács az elmúlt napokban egyhangúlag jóváhagyott. A legfontosabb tudnivalókat a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal jogászai foglalták össze sajtóközleményükben.

A rendelet hatása

A még 2020-ban indított jogalkotási eljárás eredményeként megszületett úgynevezett MiCA (Markets in Crypto-Assets) rendelet célja, hogy átlátható, a befektetők védelmét célzó szabályozási környezetet teremtsen a kriptoeszközök európai piacán. Mindezt úgy, hogy a kriptoeszközökben és a digitális szolgáltatásokban rejlő innováció előrehaladását feleslegesen ne gátolja, az európai kriptopiac vonzerejét ne csökkentse.

Ki minősül kriptoeszköz-kibocsátónak, illetve szolgáltatónak?

A rendelet hatálya kiterjed mindazokra, akik kriptoeszköz-kibocsátással vagy kriptoeszközökhöz kapcsolódó szolgáltatásokkal szeretnének foglalkozni az Európai Unióban. A rendelet alapján kriptoeszköz-kibocsátónak minősül minden olyan jogi személy, amely nyilvános ajánlattétel keretében bármilyen típusú kriptoeszközt kínál vagy ilyen kriptoeszközt kíván bevezetni valamely kriptoeszköz-kereskedési platformra.

„Kriptoeszköz szolgáltatónak minősül az, aki foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében például kriptoeszköz-kereskedési platformot működtet, kriptoeszközök fiat valutára vagy más kriptoeszközre történő átváltását vállalja, kriptoeszközök letétkezelését, adminisztrációját végzi, vagy kriptoeszközökkel kapcsolatos tanácsadási tevékenységet folytat” – magyarázza Dékány Csilla, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal jogásza.

Ugyanakkor, egyes személyeket – így például a monetáris minőségben eljáró Európai Központi Bankot és a tagállamok nemzeti bankjait, az Európai Beruházási Bankot, a közjogi nemzetközi szervezeteket, azon személyeket, akik kizárólag cégcsoporton belül (anya- vagy leányvállalatnak) nyújtanak kriptoeszköz-szolgáltatásokat – a rendelet kivesz a személyi hatálya alól.

Mi az a kriptoeszköz?

A rendelet tárgyi hatálya a kriptoeszközökre terjed ki. A rendelet értelmében a kriptoeszköz értékek vagy jogok digitális megjelenítője, amely megosztott főkönyvi technológia (distributed ledger technology) vagy hasonló technológia alkalmazásával elektronikusan átruházható és tárolható. A rendelet három kriptoeszköztípust is megkülönböztet: eszközalapú-token, elektronikuspénz-token, valamint felhasználói token. Az eszközalapú tokenekre és az elektronikuspénz-tokenekre szigorúbb szabályok vonatkoznak.

Egyes kriptoeszközök – például a megosztott főkönyvi technológia útján kibocsátott átruházható értékpapírok, kollektív befektetési vállalkozások befektetési jegyei, egyes betétek stb. – azonban nem tartoznak a rendelet hatálya alá.

Fokozott átláthatóság

A kriptoeszköz-kibocsátóknak az átláthatóságot elősegítő kriptoeszköz-alapdokumentumot kell készíteniük, amelyben – egyebek mellett – részletesen be kell mutatni a kibocsátó szervezetet, valamint a projekt fő résztvevőit, a bevezetendő kriptoeszközök számát, kibocsátási árát, jegyzési feltételeket és a kockázatokat.

A rendelet a marketingközleményekkel szemben is támaszt követelményeket, így az azokban foglalt információknak valósnak, egyértelműnek és nem félrevezetőnek kell lenniük, összhangban kell állniuk az alapdokumentummal, és úgy kell közzétenni őket, hogy egyértelműen felismerhető legyen az, hogy azok marketingkommunikációnak minősülnek. Ezen felül a marketingközleményeket – ahogy az alapdokumentumot is – az illetékes tagállami hatóságnak meg kell küldeni.

A rendeletet teljes egészében a hatálybalépése utáni 18. hónaptól kell majd alkalmazni.

Azzal, hogy a kriptoeszközök piacának EU-s szinten történő szabályozására sor került, az uniós jogalkotó tulajdonképpen elismerte azt, hogy a kriptoeszközök mára a kereskedelmi forgalom fontos tárgyaivá váltak – hangsúlyozza Kelemen Dániel, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal jogásza.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink