hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Így áll össze a 70 milliós bírság, baj volt a pénzmosással is

  • adozona.hu

Az MNB összesen 70 millió forint bírság megfizetésére, s a jogszabályoknak való megfelelésre kötelezte az EQUILOR Befektetési Zrt.-t a működését érintő prudenciális és fogyasztóvédelmi jogsértések miatt. A társaságnál feltárt szabályszegések az ügyfeleknek nem okoztak károkozással járó érdeksérelmet, s a hazai tők.epiac biztonságos működését nem befolyásolták

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a tőkepiac számos szereplőjét érintő célvizsgálat-sorozat keretében 2015. március 2. napjától kezdődően, továbbá a jogszabályi kötelezettsége folytán 2015. október 12. napján megindított átfogó vizsgálat keretében vizsgálta az EQUILOR Befektetési Zrt. (Equilor Zrt.) tevékenységét. Az utóbb egyesített vizsgálatok során az MNB elsődlegesen azt ellenőrizte, hogy a befektetési szolgáltató miként tesz eleget az ügyfélkövetelések védelmére, s az ügyfélpénzek kezelésére vonatkozó alapvető jogszabályi előírásoknak. Az előbbieken túl az MNB átfogó jelleggel tekintette át a társaság működésében megjelenő kockázatokat, a kockázatértékelés és kezelés módját, továbbá a törvényi előírások betartását.

Az MNB vizsgálata során nem talált ügyfélpénzek eltulajdonítását eredményező visszaélést, ugyanakkor különös súllyal értékelte, hogy az Equilor Zrt. ügyfélmegbízás hiányában hajtott végre ügyféltulajdonban lévő pénzügyi eszközre vonatkozó tranzakciókat. Az eljárás az előbbieken túl az előzetes ügyfél-tájékoztatásra, a nyilvántartások vezetésére, az adatszolgáltatási és bejelentési kötelezettségre, a portfóliókezelési és közvetítői tevékenységre, s az informatikai rendszerek működésére vonatkozóan több hiányosságot is feltárt. Megállapította továbbá, hogy az Equilor Zrt. működése során nem biztosította a jogszabályoknak megfelelően a saját tulajdonú, illetve az ügyfelek pénzügyi eszközeinek elkülönített kezelését, s annak ellenőrizhetőségét. Emellett a vizsgálat rámutatott arra, hogy a szolgáltató – többek között az ügyfelek azonosítása körében – a pénzmosás megelőzésére vonatkozó jogszabályi előírásoknak sem felelt meg maradéktalanul.

Az MNB ellenőrzése keretében fogyasztóvédelmi szempontból is vizsgálta az Equilor Zrt. tevékenységét, s feltárta, hogy a befektetési vállalkozás panaszkezelési szabályzata hiányos volt, azt nem jól látható helyen tette közzé honlapján, több esetben késlekedett a panasz megválaszolásával, illetve a már kivizsgált esetekre vonatkozó ismételt ügyfélkifogásokat – a vonatkozó előírások ellenére – nem tekintette panasznak.

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozatában összesen 68 millió forint felügyeleti és 2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a társaságra, felszólította továbbá, hogy haladéktalanul, illetve a határozat kézhezvételétől számított 90 napon belül szüntesse meg a feltárt jogsértéseket. Ezen túlmenően azonnali hatállyal kötelezte a társaságot, hogy folyamatosan és teljes körűen feleljen meg a pénzmosás megelőzését célzó ügyfél-azonosításra vonatkozó jogszabályi kötelezettségének, s ennek keretében a kézbesítéstől számított 120 napon belül valamennyi lakossági minősítésű belföldi és külföldi jogi személy számlatulajdonos esetében ismételten szerezze be a tényleges tulajdonosi nyilatkozatokat. Az MNB továbbá arra is felhívta a társaságot, hogy az ismételten beszerzett tényleges tulajdonosi nyilatkozatok tartalma alapján, szükség esetén tegye meg a jogszabály által előírt további intézkedéseket, ennek keretében hívjon fel ismételt írásbeli nyilatkozattételre, nyilvántartások tartalma alapján tisztázza a tényleges tulajdonos személyazonosságát, valamint ezek sikertelensége esetén tegyen pénzmosási tárgyú bejelentést, illetve szüntesse meg az adott ügyféllel az üzleti kapcsolatot.

A bírságösszeg meghatározása során az MNB súlyosító körülményként vette figyelembe különösen a szabályszegések egy részének rendszerszintű, többszöri vagy ismétlődő jellegét, illetve az Equilor Zrt. jelentős piaci részesedését. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor az, hogy a társaság a hiányosságok egy részét eljárás közben orvosolta, továbbá az, hogy a vizsgálat a jogsértésekkel összefüggésben nem tárt fel megvalósult ügyfél-érdeksérelmet.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink