hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hiányosságok az Allianz Biztosítónál: súlyos büntetést szabott ki az MNB

  • adozona.hu

Az MNB összesen 125 millió forint bírságot szabott ki az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-re, egyebek közt a biztosító belső kontrollrendszerét, kiszervezési tevékenységét, közvetítői nyilvántartását, kgfb-állománykezelését, IT-biztonságát, illetve – több üzletágban – az ügyfélszerződései tartalmi elemeit érintő jogsértések miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében (korlátozott) átfogó vizsgálatot folytatott az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz Biztosító). A vizsgálat a 2014. december 3-ától 2018. május 28-áig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több jelentős hiányosságot is azonosított, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.

Az MNB több hiányosságot is feltárt az Allianz Biztosító belső kontrollrendszerénél. A biztosító belső ellenőrzési területe funkciójával össze nem egyeztethető tevékenységet is végzett, illetve – a szervezeti hierarchia és a felelősségi körök nem megfelelő kijelölése miatt – sérült a kockázatkezelési és megfelelőségi (compliance) terület jogszabály által előírt függetlensége is.

A biztosító – téves jogértelmezése miatt – nem minősített kiszervezésnek egyes, általa végzett ilyen jellegű tevékenységeket. Emiatt azoknál nem alkalmazta a kiszervezésre vonatkozó (jegybanki bejelentésre, kötelező tartalmi elemekre stb.) és e működés biztosítékaiul szolgáló jogszabályi rendelkezéseket, s nem rendelkezett elkülönült kiszervezési nyilvántartással sem. Számos eljárási, adatnyilvántartással és rögzítéssel (regisztrációval) kapcsolatos hibát talált az MNB az Allianz Biztosító biztosításközvetítői nyilvántartásainál is.

A vizsgálat több hiányosságot állapított meg a biztosító kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománykezelése kapcsán az ügyfelek felszólításához, értesítéséhez, az ajánlatok elfogadásához, a szünetelő szerződések kezeléséhez, a díjmódosításhoz és a zöldkártya-előállításhoz kötődő gyakorlatában. Jogsértőnek minősült az Allianz Biztosító csoportos hitelfedezeti életbiztosításai esetében az adatokkal, szerződésekkel, teljesítésekkel kapcsolatos kontrollfunkciók hiánya is. Az MNB megállapította azt is, hogy a biztosító nem rendelkezik szolgáltatási rendszerei helyreállítására vonatkozó, minden tekintetben megfelelő tervvel és mentési renddel informatikai (IT) működésének esetleges zavara esetére.

Hiányosságokat azonosított a jegybank az Allianz Biztosító élet, csoportos hitelfedezeti, kgfb, casco és lakásbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei körében. Ezzel a biztosító megnehezítette, hogy ügyfelei megismerhessék és szükség esetén érvényesíthessék szerződésből eredő jogaikat. Az MNB a vizsgálat során azt is feltárta, hogy a biztosító – egyes – meglévő biztosításainál az értékkövetés érvényesítése során nem nyújtott tájékoztatást az ügyfelei részére a biztosítási értékkövetésről szóló levelekben az azokat megillető jogokról, így különösképp a szerződés felmondásának lehetőségéről, továbbá hiányosságokat azonosított a kgfb szerződések kapcsán a károsultak felé fennálló kötelezettség teljesítésével.

Az ügyfélpanaszok kapcsán az Allianz Biztosító egyes esetekben elmulasztotta a panaszok megfelelő módon történő kezelését, így az érintett fogyasztók a jogszabály által megszabott határidőben nem kaphatták kézhez a biztosító – az ügyfél valamennyi problémájára való indoklással ellátott – válaszát.

A kgfb-re vonatkozó vizsgált kárrendezési ügyekben így a biztosító nem adott – a jogszabályi előírásoknak megfelelően a kárigényre vonatkozó dokumentumok beérkezését követő 15 napon belül, de azok beérkezésének hiányában is legkésőbb 3 hónapon belül – megindokolt kártérítési ajánlatot. Ehelyett az érintett ügyfelek a kártérítési javaslatként megjelölt biztosítói levelekben csak dokumentumok benyújtására vonatkozó felhívást vagy részletes indoklást nem tartalmazó felhívást kaphattak kézhez.

A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 75 millió forint felügyeleti és 50 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra, s kötelezte, illetve figyelmeztette a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2019. január 31-éig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

A jegybank emellett személyi felelősséget is megállapított egy, a biztosító belső kontrollrendszere működésével érintett ügynek – az MNB részére megtévesztő adatszolgáltatást is megvalósító – kezeléséhez kapcsolódóan.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink