adozona.hu
Hamis reklámra szabott ki bírságot a versenyhivatal
//test-adozona.hu/altalanos/Hamis_reklamra_szabott_ki_birsagot_a_versen_JC7Y81
Hamis reklámra szabott ki bírságot a versenyhivatal
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Klapka Üzletház Kft. jogsértő módon reklámozta Arany Só elnevezésű arany kolloidos étkezési sóját, valamint Arany Só Mini Szanatórium elnevezésű inhalátorát, mert tiltott gyógyító és az egészségre gyakorolt, megalapozatlan hatásokkal népszerűsítette azokat.
A vállalkozás egyúttal hamisan keltette annak látszatát, hogy az Arany Só terméket jogszerűen forgalmazza. A GVH a jogsértésért 2.000.000 forint bírságot szabott ki a Klapka Üzletház Kft.-re, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
Az Arany Sót emberi fogyasztásra szánták, és – egyéb, különleges táplálkozási célú élelmiszerkategóriában történő nyilvántartásba vétele hiányában – általános közfogyasztásra szánt élelmiszernek minősül. Az Arany Só Mini Szanatórium inhalátor orvostechnikai eszközként szerepel a nyilvántartásban.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Klapka Üzletház Kft. jogszerűtlenül hirdette termékeit 2015 júniusától, mert
- az Arany Sónak és az Arany Só Mini Szanatóriumnak
- gyógyhatást tulajdonított: a termék esetében a jogszabályi tilalom ellenére, az inhaláló készülék esetében pedig megalapozatlanul és klinikai értékelés nélkül;
- egészségi állapotra vonatkozó, bizonyítatlan jótékony hatásokat tulajdonított, megtévesztve ezzel a fogyasztókat;
- az Arany Sót jogszerűtlenül forgalmazta, figyelmen kívül hagyva annak közegészségügyi kockázatait.
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet véleménye szerint a kolloid oldatok nem fogyaszthatók sem élelmiszerként, sem étrend-kiegészítőként, így a kolloidos konyhasó forgalmazása akár élelmiszerként, akár étrend-kiegészítőként jogszerűtlennek minősül.
A GVH a vállalkozásra kirótt bírság kiszabásakor a reklámköltségekre alapozott.
A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat egészségügyi problémával küzdő fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek a problémájukkal kapcsolatos hirdetésekre;
- a jogsértéssel érintett termék bizalmi jellegű.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Klapka Üzletház Kft. 2016 januárjától felhagyott az aktív kereskedelmi kommunikációs eszközök alkalmazásával, mindössze a weboldalain maradtak fent a jogsértő tájékoztatások.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy egy forgalmazó felelőssége akkor is fennáll az általa közzétett reklámokért, ha a hirdetett állítások hivatkozható külső forrásból származnak és a vállalkozás csak „idézi” azokat.
Hozzászólások (0)