adozona.hu
Gondok a weboldalakon közzétett fogyasztói értékelésekkel
//test-adozona.hu/altalanos/Gondok_a_weboldalakon_kozzetett_fogyasztoi__LVARLF
Gondok a weboldalakon közzétett fogyasztói értékelésekkel
A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata, amelyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett – írja honlapján a GVH.
A nemzeti versenyhatóság január elején tette közzé a hazai tapasztalatait annak az összeurópai gyorsvizsgálatnak, amely a fogyasztói vélemények megjelenítését tekintette át az online kereskedelemben. A 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég ismertette a közös fellépés eredményeit.
A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek – vagyis biztosan olyan fogyasztók tették közzé őket, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást.
104 weboldal egyáltalán nem ad tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket. Csupán 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő csak „apró betűkkel”, például a szerződési feltételeik között szerepeltette őket.
118 webhely nem adott információt arról, miként előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára. 176 weboldal nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt (például anyagilag jutalmazott) fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért cserébe írt véleményektől.
A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55%-a valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18%-kal kapcsolatban voltak fenntartásaik.
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly ajánlásokat fogalmazott meg a piacok szereplőinek a hazai ételkiszállító platformok fogyasztói értékelési rendszerének áttekintése kapcsán, és további javaslatokat tett közzé az európai gyorsvizsgálat lezárultát követően annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók átlátható, egyértelmű és követhető értékelési rendszerekkel találkozzanak az online térben – olvasható a gvh.hu-n.
Hozzászólások (0)