hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gépjárműbontók, alkatrész-forgalmazók, figyelem! NAV-közlemény az új fémkereskedelmi szabályokról

  • adozona.hu

2023. július 1-jétől hatályos fémkereskedelmi szabályok kapcsán a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz mint fémkereskedelmi hatósághoz számos kérdés érkezett, melyek a jogalkotóval történt előzetes egyeztetések alapján az alábbiak szerint válaszolhatóak meg, s egyben iránymutatásul szolgálnak a gazdasági szereplők számára – írja honlapján a NAV.

Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?

Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül:

A hulladékká vált gépjármű – alkatrészeinek, tartozékainak, felszereléseinek újrahasználata céljából történő – bontása nem számít fémkereskedelmi tevékenységnek. A gépjárműbontás tehát alapesetben fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül végezhető, és így a gépjárműbontónak nem kell a tevékenységéről a fémkereskedelmi szabályok alapján például nyilvántartást vezetnie, adatokat szolgáltatnia.

Nem kell előzetes bejelentést tennie annak, aki hulladékká vált gépjárművet ad le gépjárműbontónak, és a gépjárműbontók a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolása nélkül vehetik át azt. Ilyenkor a FAJ-kód alá sorolást sem kell vizsgálni.

Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedéllyel:

Szigorúbbak a szabályok, ha a gépjárműbontó e tevékenységével párhuzamosan, egyben fémkereskedő vagy koncesszori fémkereskedő is. Neki meg kell felelnie a Fémtv. előírásainak is – mint például a nyilvántartásvezetés, adatszolgáltatás.

Ezen kívül, ha valaki hulladékká vált gépjárművet akar leadni fémkereskedelmi vagy koncesszori fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező gépjárműbontónak, ezt előzetesen be kell jelentenie, és a fémkereskedő, koncesszori fémkereskedő azt csak akkor veheti át, ha a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolásával ehhez hozzájárul.

Közös szabályok:

• A gépjárműbontók az értékesíthető alkatrészek, tartozékok és felszerelések mellett kinyert fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat továbbra is csak fémkereskedőnek értékesíthetik, vagy koncesszori fémkereskedőnek adhatják át.

• Kizárólag koncesszori fémkereskedőnek adható át a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységgel érintett hulladékok körébe tartozó fentiek szerint kinyert fémkereskedelmi engedélyköteles anyag.

Mikor koncessziós a hulladékká vált gépjármű, gépjárműalkatrész?

Koncessziós hulladék, és kizárólag koncesszori fémkereskedőnek adható át:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva.

Mint hulladékká vált körforgásos termékek, a koncesszió hatálya alá tartoznak, és a koncessziós társaság tulajdonát képezik.

Nem koncessziós hulladék, így fémkereskedőnek értékesíthető:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű önálló alkatrésze,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli –, önálló alkatrésze,

• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú, hulladékká vált gépjármű és alkatrésze.

Mivel az önálló gépjárműalkatrész nem körforgásos termék, a belőle keletkező hulladékról birtokosának kell gondoskodnia, ezért nem tartozik a koncesszió hatálya alá, és nem képezi a koncessziós társaság tulajdonát. Függetlenül a leadó személyétől – legyen az természetes személy, egyéni vállalkozó, gazdasági társaság –, az önálló gépjárműalkatrészek bármely fémkereskedőnek értékesíthetők.

Milyen FAJ-kód alá sorolandók a gépjárművek, gépjárműalkatrészek?

Ha a hulladékká vált gépjárművet koncesszori fémkereskedő veszi át vagy fémkereskedő vásárolja fel, a hulladék jellegének meghatározásánál két FAJ-kód jöhet szóba:

31. A gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel rendelkező személygépkocsi (M1 kategória), a legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel bíró tehergépkocsi (N1 kategória), valamint a háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros tricikli – ideértve ezek alkatrészeit és anyagait – bontási fémhulladéka.

A 31. FAJ-kód alá tartozik:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva.

A 31. FAJ-kódú fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok a koncesszió hatálya alá tartoznak, így csak koncesszori fémkereskedő részére adhatók le. Ezek a hulladékok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok, ezért azok leadása, átvétele előzetes bejelentéshez, a hatóság visszaigazolásához kötött.

12. A 31. pont szerinti jellemzőkkel rendelkező fémhulladék kivételével a gépjármű/haszongépjármű, egyéb közlekedési eszköz (például kerékpár) bontási fémhulladéka (gépjárműalkatrész, gépalkatrész, mezőgazdasági berendezések alkatrésze).

A 12. FAJ-kód alá tartozik:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű önálló alkatrésze,

• a háromkerekű gépjármű önálló alkatrésze, és

• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú, hulladékká vált gépjárművek és alkatrészeik.

A 12. FAJ-kódú fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok leadását nem kell előzetesen bejelenteni.

Ha a gépjárművet, gépjárműalkatrészt olyan gépjárműbontó veszi át, akinek nincs fémkereskedelmi, koncesszori fémkereskedelmi engedélye (lásd: Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?), az engedélyeseknek előírt szabályoknak nem kell megfelelnie. Így ő előzetes bejelentés és visszaigazolás nélkül veheti át az érintett fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat, és a FAJ-kódot sem kell vizsgálnia.

Ki veheti át az akkumulátort, katalizátort, és milyen FAJ-kóddal?

Az akkumulátort az 1. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.

Mivel körforgásos termék, a koncesszió hatálya alá tartozik, ezért koncesszori fémkereskedő vagy hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet végző koncesszori alvállalkozó (koncesszori alvállalkozó) veheti át.

A katalizátort a 32. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.

A 32. FAJ-kódú anyagok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok, ezért csak fémkereskedő, koncesszori fémkereskedő veheti át: előzetes bejelentés, visszaigazolás, illetve írásbeli szerződés és külön igazolás mellett.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink