hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gazdasági várakozások: hároméves mélyponton a mutató

  • MTI

A januárival csaknem azonos szinten, 40 hónapos mélyponton maradt a GKI konjunktúraindexe, miután a februári üzleti várakozások kissé romlottak, a fogyasztói várakozások pedig majdnem ugyanennyivel javultak – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.

Az uniós támogatással készült GKI-felmérés szerint mínusz 2,6 a februári konjunktúraindex a januári mínusz 2,5 után. Az üzleti bizalmi index a januári 1,0-ról 0,7-re süllyedt februárban, a fogyasztói bizalmi index pedig mínusz 12,5-ről mínusz 12,1-re emelkedett.

Az üzleti várakozásokon belül az ipari várakozások javultak, a többi ágazaté viszont romlott januárhoz képest.

Az ipari bizalmi index kéthavi csökkenés után emelkedett, de messze elmarad a novemberi szinttől. Februárban javult az elmúlt időszaki termelés és a rendelésállomány, ezen belül az exportrendelések megítélése, kedvezőbbé váltak a termelési várakozások is. A készletek megítélése azonban nem változott. 

Az építőipari bizalmi index a januári stagnálás után februárban valamelyest tovább csökkent, s ezzel hároméves mélypontjára esett. A magas- és mélyépítő cégek is valamivel borúlátóbbá váltak. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség csak hibahatáron belül, míg a rendelésállományok minősítése számottevően romlott januárhoz képest.

A kereskedelmi bizalmi index a januári stagnálás után csökkent, s ezzel negatív irányban kilépett az elmúlt hat évet jellemző viszonylag keskeny sávból. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése kis mértékben, míg a rendelések várható nagyságáról alkotott vélemény jelentős mértékben romlott.

A szolgáltatói bizalmi index februári csökkenése főleg a forgalmi várakozások romlásának következménye, az általános üzletmenet megítélése nem változott.

A foglalkoztatási szándék februárban kissé erősödött, de így is visszafogottabb, mint az utóbbi hónapokban volt. A javulás az iparban és a kereskedelemben következett be, az építőipari és szolgáltató cégek hajlandósága csökkent, s kissé erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme.

Az áremelési törekvés csak az iparban lett erőteljesebb, a többi ágazatban kissé lanyhult; a fogyasztók inflációs várakozása viszont erősödött.

A magyar gazdaság helyzetéről alkotott vélemény az ipar kivételével – ahol jelentősen javult – minden más ágazatban markánsan kedvezőtlenebb lett, a lakosság véleménye a januári jelentős romlás után nem változott.

A fogyasztói bizalmi index a januári csökkenés után februárban hibahatáron belül emelkedett. A lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását valamivel jobbnak, jövőbeli megtakarítási képességéit kissé rosszabbnak látta, mint egy hónappal korábban. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek megvásárlásának lehetőségét a januárinál kissé kevésbé tartották kedvezőnek.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink