hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fuvarozók: közös fellépés a nyugat-európai intézkedésekkel szemben

  • MTI

A visegrádi országok fuvarozói érdekképviseleti szervezetei közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben arra kérik az Európai Bizottságot, hogy minden tagállamra egységes szabályozást, irányelveket fogadjon el a piacon, mert véleményük szerint a jelenlegi helyzet versenykorlátozó és ellehetetleníti az európai ellátási láncot – jelentette be Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, miniszterelnöki megbízott budapesti sajtótájékoztatóján.

Példaként említette, hogy a nyugat-európai hatóságok a kelet-európai fuvarcégek alkalmazottaitól országonként különböző igazolások – egyebek közt munkabér-igazolás vagy munkaszerződés, társadalombiztosítási igazolás, bérjegyzék – bemutatását követelik meg az adott nemzet nyelvén, illetve kiküldetésnek minősítve a munkavégzésüket az adott ország minimálbér-szabályainak alkalmazását írják elő.

Ezen túl nagy összegű bírságokat is kiszabnak a vállalkozásokra.

Az érdekképviseleti szervezetek szerint az uniós kiküldetési irányelv alkalmazása a közúti ágazatra protekcionista, és a korábbi uniós tagországok piacait védi.

A visegrádi országok fuvarozói érdekvédelmi szervezetei az MKFE kezdeményezésére összehívott kétnapos V4 Fuvarozási Fórumon az EU közúti fuvarozási piacán tapasztalható, megítélésük szerint versenykorlátozó intézkedésekről egyeztették álláspontjukat. 

A dokumentumot pénteken az MKFE elnökével együtt Jan Buczek, a lengyel, Josef Melzer a cseh, és Pavol Hudák a szlovák érdekképviselet vezetője írta alá.

Wáberer György hangsúlyozta: szeretnék elérni, hogy a fuvarozók kikerüljenek a kiküldetési irányelv hatálya alól vagy a szabályokat uniós szinten egységesítsék.

Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára kiemelte: a deklarációt aláíró országok egyesületei 172 ezer kamionszerelvényt és 10 ezer vállalkozást képviselnek, ami a teljes uniós fuvarozási piac 29 százalékát teszi ki. Szeretnék elérni, hogy az Európai Bizottság a májusi, úgynevezett közlekedési jogszabálycsomagot (road-package) a V4-ek véleményének figyelembe vételével fogadja el.

Josef Melzer, a cseh érdekképviselet vezetője kiemelte, hogy a feszültségek egyre nőnek a piacon. A V4-ek összefogása szerinte elég erős jelzés lesz az Európai Bizottságnak. Szeretnék, hogy a megoldások ne veszélyeztessék az egységes közlekedési piacot. 

Jan Buczek, a lengyel érdekképviselet elnöke arról beszélt, hogy a különböző jogi előírások miatti aszimmetria már több éve fennáll, a nyugat-európai országok intézkedései a nemzetközi fuvarozást akadályozzák. Szintén az országonként eltérő minimálbér-előírásokat emelte ki, amellyel szerinte a németek, franciák vagy olaszok kiszorítják a kelet-európai cégeket az uniós közös piacról, abszurd helyzetet teremtenek.

Pavol Hudák, a szlovák képviselet elnöke rámutatott: a 2004-es uniós bővítés óta fennáll a feszült helyzet a közlekedési piacon, a sofőrök munkaidejének eltérő szabályozása veszélyezteti a szállítás biztonságát. Azt kérik, hogy hozzanak mindenkire egységes szabályokat.

Wáberer György ismertetése szerint azt szeretnék, hogy az új, egységes uniós szabályozás elfogadásáig a német, francia, osztrák hatóságok vezessenek be azonnali moratóriumot a nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozó kiküldetési, minimálbér szabályozásukra. Készek a konstruktív párbeszédre, a problémákat tárgyalásos úton kell rendezni, mivel nem szeretnének fennakadásokat okozni a Kelet-Európába telepített gyártócégek anyagellátásában, vagy a termékek piacra juttatásában.

Az MKFE közleménye kiemelte: az Eurostat adatai szerint az unión belül az ezer kilométer feletti árufuvarozás teljesítményének kétharmadát a kelet-európai tagállamok végzik, a nyugat-európai államok fuvarozóinak sem eszköze, sem emberi erőforrása nem áll rendelkezésre ezeknek a feladatoknak akár részbeni átvételére.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink