adozona.hu
Az EU-ban se vezethessen, akitől egy tagállamban elvették a jogosítványát
//test-adozona.hu/altalanos/Europai_parlament_kozlekedes_jogositvany_EU_U0EZRI
Az EU-ban se vezethessen, akitől egy tagállamban elvették a jogosítványát
A súlyos közlekedésiszabály-sértések, mint a gyorshajtás vagy az ittas vezetés miatt az egész EU-ban el kellene tiltani a vezetéstől a szabálysértőket, olvasható az Európai Parlament honlapján a február 6-án elfogadott álláspontban.
A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedésiszabály-sértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással.
Annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.
Veszélyes szabálysértések
A képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról. A sebességkorlátozás 50 km/óra sebességgel történő meghaladása szintén az egyik súlyos közlekedésiszabály-sértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet. A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, ami azt jelenti, hogy az ilyen utakon a megengedett sebességhatár 30 km/óra sebességgel való túllépése a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.
Határidők
A Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tízmunkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.
A következő lépések
A javaslattal kapcsolatban a Parlament 372 szavazattal 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját. A Parlament ezzel lezárta az első olvasatot, és mivel a Tanács még nem fogadta el saját tárgyalási álláspontját a tervezetről, ezért a 2024 júniusában megválasztandó új Parlament folytatja majd a munkát a jogszabályon.
Háttér
A járművezetéstől való eltiltásra vonatkozó szabályok a Bizottság által 2023 márciusában előterjesztett közlekedésbiztonsági csomag részét képezik. A csomag a közlekedésiszabály-sértésekről szóló, határokon átnyúló információcserére vonatkozó szabályokat is tartalmaz, amelyek végleges formájáról jelenleg is folynak a tárgyalások a Tanáccsal. A csomag célja, hogy javítsa a közúti közlekedés valamennyi résztvevőjének biztonságát, és hogy 2050-re a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a lehető legközelebb kerüljön a nullához („zéró jövőkép”).
Hozzászólások (0)