hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Visszaélt erőfölényével az amerikai élelmiszergyártó: gigabírságot kapott az EU-tól

  • MTI

Az Európai Bizottság 337,5 millió eurós (mintegy 135 milliárd forint) bírságot szabott ki a Mondelez amerikai élelmiszergyártó nemzetközi nagyvállalatra, amiért az uniós versenyszabályokat megsértve korlátozta a különböző csokoládé-, keksz- és kávétermékek kereskedelmét a tagállamok között – tájékoztatott az uniós bizottság csütörtökön.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Mondelez 22 versenyellenes megállapodás révén élt vissza erőfölényével a nemzeti piacokon.

A 2012 és 2020 közötti időszakra vonatkozó megállapodások egyebek mellett olyan rendelkezéseket tartalmaztak, amelyek kizárólag Mondelez-termékek értékesítését tette lehetővé egyes kereskedők számára. Az egyik megállapodás tartalmazott olyan rendelkezést, amely arra kötelezte a Mondelez ügyfelét, hogy a belföldi értékesítéshez képest magasabb exportárakat alkalmazzon. A megállapodások között volt olyan, amely megakadályozta egy tíz tagállamban működő forgalmazó számára, hogy a Mondelez előzetes engedélye nélkül válaszoljon másik tagállamokban található ügyfelek eladási kérelmeire.

Az uniós bizottság vizsgálata szerint a Mondelez visszaélt erőfölényével, amikor megtagadta egy németországi kereskedőnek, hogy csokoládét értékesítsen tovább Ausztria, Belgium, Bulgária és Románia területén, ahol az árak magasabbak voltak. Az amerikai vállalat emellett megszüntette a csokoládé értékesítését Hollandiában, hogy megakadályozza azok Belgiumba történő behozatalát, ahol a vállalat ezeket a termékeket magasabb áron értékesítette.

Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Mondelez jogellenes intézkedései megakadályozták, hogy a kiskereskedők szabadon szerezhessenek be termékeket az alacsonyabb árakkal rendelkező tagállamokban, és mesterségesen felosztotta az uniós belső piacot. A Mondelez célja annak elkerülése volt, hogy a határokon átnyúló kereskedelem árcsökkenéshez vezessen a magasabb árakkal rendelkező országokban. Ez lehetővé tette a vállalat számára, hogy továbbra is magasabb díjat számítson fel saját termékeiért, ami végső soron kárt okozott az uniós fogyasztóknak – érvelt a brüsszeli testület.

Az Európai Bizottság végezetül leszögezte: továbbra is elkötelezett az indokolatlan kereskedelmi akadályok lebontása mellett, hogy biztosítsa az egységes piac jobb működését.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 January
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink