hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egyre gyakoribb az internetes csalás, így védekezhet

  • adozona.hu

Az internetes vásárlások számának növekedésével együtt emelkedett azok száma, akik internetes csalásnak esnek áldozatául. Hogy lehet előzhet megelőzni a bajt, és mit lehet tenni, ha mégis megtörténik?

Az internetes csalók egyre profibb eszközökkel próbálják kinyerni a vásárlók személyes adatait, amelyek alapján észrevétlenül tudnak pénzt leemelni a bankszámláikról, vagy rávenni őket, hogy önszántukból nagyobb összeget utaljanak el nekik. Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat. Akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, ha a károsult időben észreveszi, kellően gyorsan felismeri a csalást, és azt jelzi a bankjának, akár vissza is szerezheti ellopott pénzét – hívják fel a figyelmet a Sberbank szakértői.  

Hogyan előzhető meg a csalás?

Internetes vásárláskor érdemes olyan webshopokat választani, amelyek ismertek és megbízhatók, és megnézni az eladó értékeléseit is. Kevés eladási trazakció vagy sok negatív értékelés esetén célszerű lehet másik platformot választani. A legtöbb nagy online piactérnek megvan az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet, ezért a vásárláskor a tranzakció azon keresztül zajlik. Így, ha nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.

Nagy biztonságot adnak azok az oldalak is, ahol a fizetési módok közül kiválasztható valamilyen pénztranszferrel foglalkozó köztes szolgáltató, például a PayPal, mert a legtöbb ilyen szolgáltatónál szintén védik a vásárlót a csalóktól, így akár rajtuk keresztül is visszaigényelhető az elutalt összeg. 

Ha megtörtént a baj

Akár hetek is eltelhetnek, mire a vásárló rájön, hiába várja a megrendelt terméket. Ha fizetés után pár perccel nem kap megerősítést az ügyletről, érdemes először az eladóval megpróbálni felvenni a kapcsolatot. Ha ez sikertelen, mindenképpen jelezni kell a bank felé, hogy csalás áldozatává vált a vevő.

Ilyen esetben a bank hivatalból kivizsgálja az ügyet, ehhez fontos, hogy minél több adatot adjon meg az ügyfél a vásárlás körülményeiről és az eladóról – ecseteli Kelemen Péter, a Sberbank Compliance és Bankbiztonsági vezetője. Arra is van esély, hogy az átadott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően.

A biztonsági vezető ugyanakkor hangsúlyozza: továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak ügyfeleik adatainak védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink