hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Dagad a dízelbotrány! A Mercedes is fekete bárány lehet?

  • MTI

Házkutatást tartottak ma a Daimler német autógyártó társaság több németországi telephelyén a Volkswagen csoport (VW) dízelbotrányában leleplezett csaláshoz hasonló jogsértés gyanúja miatt.

A stuttgarti ügyészség és a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatal közös közleménye szerint 230 rendőr és 23 ügyész részvételével országszerte 11 helyszínen tartottak házkutatást. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.

A közleményben kiemelték, hogy az eljárás érdekeire tekintettel nem közölhetnek további részleteket. A Daimler sem hozott nyilvánosságra részleteket az ügyről, a stuttgarti központú társaság csupán annyit közölt, hogy teljes mértékben együttműködnek a hatóságokkal.

A Stuttgarter Zeitung című lap felidézte, hogy a szövetségi közlekedési hivatal (KBA) vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében – hideg időben – csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.

A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.

A motor károsanyag-kibocsátását befolyásoló technológia az Egyesült Államokban is gondokat okozhat a Daimlernek. A társaság a 2016-os és a 2017. első negyedévi üzleti beszámolójában jelezte, hogy hátrányosan befolyásolhatja pénzügyi helyzetét, ha az illetékes amerikai hatóságok esetleg szabályellenesnek minősítik a technológiát. Vizsgálatot ugyan nem folytatnak a cég ellen, de a Fiat-Chrysler csoport ellen már zajlik eljárás egy hasonló megoldással kapcsolatban, és nem lehet kizárni, hogy a Mercedes dízelautókban alkalmazott technológia is sorra kerül.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) elsőként VW-gyártmányoknál mutatott ki rendellenességet, 2015 szeptemberében megvádolta a német vállalatcsoportot – a legnagyobb európai autógyártót –, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink