hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Büdzséháború az EU intézményei között

  • BruxInfo

Újra konfrontálódott egymással a Tanács és az Európai Parlament a 2013-as pótköltségvetés(ek) kapcsán. A szerdai sikertelen egyeztetést követően az EP csütörtökön arról dönthet, hogy egy hónappal elhalasztja a végszavazást az EU 2014 és 2020 közötti pénzügyi keretéről - írja a bruxinfo.hu.

Akár november második feléig is elhúzódhat a következő többéves pénzügyi keret elfogadása körüli huzavona, ha az Európai Parlament és a Tanács álláspontja nem közeledik egymáshoz a 2013-as uniós büdzsé kiegészítését illetően.

 Alain Lamassoure, az EP költségvetési szakbizottságának elnöke szerdán újságírókkal találkozva közölte: a 2014 és 2020 közötti pénzügyi keretről eredetileg október 23-ára tervezett plenáris szavazás elhalasztását fogja javasolni abban az esetben, ha a Tanács nem enged álláspontjából a 2013-as büdzsé módosítását illetően.

 A nagyköveti Tanács hétfőn adta hozzájárulását a 2013-as költségvetés 3,9 milliárd euróval történő kiegészítéséhez, ahogy arról korábban megállapodott egymással az EU két költségvetési intézménye. Az állandó képviselők a 8-as számú pótköltségvetés mellett ugyanakkor egy kilencediket is elfogadtak a kora nyári közép-európai árvízkárosult országainak jóváhagyva 400 millió eurónyi rendkívüli támogatást.  Ebből az összegből 360 millió eurót egymaga Németország kap majd, a fennmaradó összegen pedig Ausztria, Csehország és Románia osztozik.

 A két „pótköltségvetésnek” látszólag nincs köze egymáshoz, ám Alain Lamassoure szerint valójában nem ez a helyzet, ugyanis – szerinte – a 400 millió euróra csak a 3,9 milliárd euró rovására, annak keretében belül lenne pénz. Vagyis a 3,9 milliárd euró végül valójában csak 3,5 milliárd euró lenne.

 A véglegesnek még nem tekinthető tanácsi döntés szerint a 400 millió euró fedezetét a Bizottság által a büdzsében talált maradékok átcsoportosítása révén teremtik majd elő. A Parlamentnél azonban rámutatnak, hogy a Brüsszel által így összegereblyézett mintegy 500 millió eurót már oda is ítélték például a szíriai menekültprobléma kezelésére. Következésképpen a 400 millió euróra csak az EP 3,9 milliárd eurójának megcsapolásából lenne fedezet.

„A Tanács gyakorlatilag egy mini csomagot gyártott a két pótköltségvetésből, hogy meglegyen a költségvetés módosításához szükséges minősített szavazati többség” – vélekedett a BruxInfónak egy parlamenti forrás.

 A Tanács eljárása a francia néppárti képviselő szerint mindenesetre nyílt megszegése annak az alkunak, amit még nyáron kötött az Európai Parlament és a Tanács. Ebben ugyanis szó sem volt az árvíz miatti kompenzációról, miként az Európai Bizottság által benyújtott, szám szerint 8-as számú pótköltségvetésben is a korábbi megállapodással összhangban minden eurónak megvolt a helye. A természeti katasztrófák kárvallottjainak folyósított uniós kifizetések forrása egyébként a szolidaritási alap, amely költségvetésen kívüli tétel és tagállami pótbefizetést előfeltételez. Az EP álláspontja tehát az, hogy a 400 millió eurónak a 3,9 milliárd eurón felül kell rendelkezésre állnia, különben sérül a korábbi megállapodás. Lamassoure a BruxInfo kérdésére közölte, nincs ellene a 400 milliós árvízpénz kifizetését lehetővé tévő módosításnak, de ehhez előbb a tagállamoknak feltétel nélkül el kell fogadniuk a 3,9 milliárd euróról szóló (8-as számú) pótköltségvetést.

„Ellenkező esetben azt fogom javasolni a Parlamentnek, hogy a többéves keretköltségvetésről október 23-ra tervezett szavazást halasszuk el a novemberi plenárisra” – szögezte le a képviselő néhány órával azelőtt, hogy a három uniós intézmény tárgyalódelegációi döntőnek szánt egyeztetést kezdtek volna a témáról.

 A szerda délutáni tárgyalások közben rövid idő után megfeneklettek, miután egyik küldöttség sem volt hajlandó engedni az álláspontjából. Ezek után a parlamenti elnökök csütörtökön összeülő konferenciájának kell döntenie arról, hogy a jövő heti plenáris napirendjére tűzi-e a végszavazást az MFF-ről, vagy inkább elhalasztja azt további egy hónappal.

 Ha az előbbi mellett döntenének a képviselők, akkor további húsz olyan jogszabály szavazása lekerül az októberi második plenáris napirendjéről, amelyek a többéves keretköltségvetési csomag részét képezik.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink