adozona.hu
Az inflációs sokk véget vethet az élelmiszerpazarlásnak?
//test-adozona.hu/altalanos/Az_inflacios_sokk_veget_vethet_az_elelmisze_0MHSBU
Az inflációs sokk véget vethet az élelmiszerpazarlásnak?
Egyre tudatosabban vásárolnak a magyarok, sokkal jobban odafigyelnek a termékek, így a zöldségek és gyümölcsök mennyiségére is a fogyasztók a mindennapos kiadások emelkedése miatt – derül ki az 500 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ összefoglalójából. Az eddiginél is erőteljesebb az a trend, hogy az akciók tudnak lényeges elmozdulást hozni a fogyasztásban.
A tavalyi szezon az Ukrajnában zajló háború, az inputtermékek ára és az energiaköltségek emelkedése miatt rendkívüli kihívásokat jelentett a DélKerTÉSZ-nek, azonban ezekhez sikerült alkalmazkodni, és növekedési pályán maradni – derült ki a szövetkezet összefoglalójából.
A szövetkezet főként paradicsomot és paprikát termesztő tagjai 2023-ban 63 ezer tonna zöldséget értékesítettek, ami 25 százalékos, 10 ezer tonnás növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az úgynevezett frisspiaci termékeknél – a paprikánál és paradicsomnál – 28,5 ezer tonnát értékesítettek. A frisspiaci termékek 50 százaléka egyébként paprikaféle, 46 százaléka paradicsom, a többi pedig többek között uborka vagy káposztaféle volt tavaly. A zöldség és gyümölcs értékesítéséből származó árbevétel majdnem 22 milliárd forintra rúgott 2023-ban, ez éves szinten 4 milliárd forintos növekedést jelent” – mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.
Vége a pazarlás időszakának
Nagypéter Sándor a 2024-es kilátásokról elmondta, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet miatt egész Európában jellemző, hogy még tudatosabbá váltak a fogyasztók, és elkezdtek spórolni, azaz meggondolják, hogy mit vesznek meg, és nem pazarolnak, nem vásárolnak felesleget. A szakember szerint ez már a magyarokra is jellemző, kevesebbet vásárolnak az emberek, de kevesebbet is pazarolnak, ha élelmiszerekről van szó. A vásárlók továbbra is árérzékenyek, így az eddiginél is erőteljesebb az a trend, hogy az akciók tudnak lényeges elmozdulást hozni a fogyasztásban.
Nagypéter Sándor szerint ezért most kiemelten fontos, hogy a magyar termékek, így a szentesi zöldségek minél több áruházláncnál elérhetőek legyenek, és a lehető legjobb áron tudják a tagok termékeit pozícionálni. Annak érdekében, hogy minél több fogyasztót elérjenek a DélKerTÉSZ célja, hogy saját fizikai és online bolttal is megjelenjen. A webshop júniusban indul el, és idén egy szentesi mintabolt is megnyílik, ugyanis egyre nagyobb az igény arra, hogy közvetlenül a fogyasztóknak is értékesítsenek.
Tavaly a DélKerTÉSZ-nél egyébként a volumencsökkenés ellenére az elsősorban belföldi áruházi értékesítés növekedett. Öt országos hálózattal rendelkező boltláncnak 11,5 milliárd forintértékben adott el zöldségeket a DélKerTÉSZ, ami 1,5 milliárd forintos növekedést jelent. A külföldi értékesítés szintén nőtt, mégpedig 10 százalékkal 3,5 milliárd forintra, az exportpiacok közül elsősorban a cseh, szlovák, német, román, bolgár vevők biztosították a legnagyobb megrendeléseket.
Hozzászólások (0)