hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az ÁSZ szerint szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása

  • adozona.hu

Az Állami Számvevőszék tapasztalatai is alátámasztják, hogy szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása. A Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöki tisztségéről lemondott Pálffy Ilona közölte, hogy az NVI javasolja a választási eljárásról szóló törvény átdolgozását a választási plakátok szabályozására vonatkozóan. Az ÁSZ évek óta szorgalmazza a plakátpiac esetében is a médiapiachoz hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását, olvasható az ÁSZ honlapján.

2013-ban az Országgyűlés több ponton módosította a választási eljárásról szóló törvényt, ami az Európa Tanács korrupcióellenes államcsoportja (GRECO) 2015-ös Magyarországról szóló jelentése szerint is hozzájárult a választási kampányok átláthatóságának és elszámoltathatóságának megerősítéséhez.

Fontos változás volt, hogy a 2014-es országgyűlési választástól a hatósági nyilvántartásban szereplő nyomtatott és online sajtótermékeknek – amennyiben a választásikampány-időszakban politikai hirdetést kívánnak közölni – a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül a hirdetési árjegyzésüket el kell juttatniuk az Állami Számvevőszékhez, amelyet az ÁSZ a honlapján közzétesz. A sajtótermékeknek ugyanezt az árjegyzékét a honlapjukon is nyilvánosságra kell hozniuk.

A törvény azt is előírja, hogy azok a sajtótermékek, amelyek választási kampány időszakában politikai hirdetést tettek közzé a szavazás napját követő 15 napon belül meg kell küldeniük az Állami Számvevőszéknek, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell, hogy az adott sajtótermék az egyes jelöltek és jelölő szervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban és milyen terjedelemben tartalmazta. Az ÁSZ a részére megküldött tájékoztatókat a honlapján közzéteszi.

Az ÁSZ elemzése alátámasztotta, hogy a hagyományos médiatermékek esetében 2014-től erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága a több ütemben megújított jogszabályi előírások eredményeként. Az ÁSZ elemzői rámutattak arra is, hogy a választási törvény módosítása a plakátok kapcsán nem tartalmazott – a politikai hirdetések szabályozásához hasonló – részletes és átfogó szabályokat, ezért szükséges a választási plakátok szabályozásának megerősítése. Az ÁSZ elemzői kitértek a médiapiac és a plakátpiac közötti szabályozási környezet különbségeire is.

Mindezek alapján az Állami Számvevőszék megfontolásra ajánlja a Nemzeti Választási Iroda távozó vezetőjének javaslatát, ami alapján átdolgozásra kerülhet a választási plakátok szabályozása.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink