adozona.hu
Az ÁSZ szerint szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása
//test-adozona.hu/altalanos/Az_ASZ_szerint_szukseges_a_valasztasi_plaka_5C10EX
Az ÁSZ szerint szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása
Az Állami Számvevőszék tapasztalatai is alátámasztják, hogy szükséges a választási plakátok szabályozásának átalakítása. A Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöki tisztségéről lemondott Pálffy Ilona közölte, hogy az NVI javasolja a választási eljárásról szóló törvény átdolgozását a választási plakátok szabályozására vonatkozóan. Az ÁSZ évek óta szorgalmazza a plakátpiac esetében is a médiapiachoz hasonló szabályozási környezet megalkotását és elfogadását, olvasható az ÁSZ honlapján.
2013-ban az Országgyűlés több ponton módosította a választási eljárásról szóló törvényt, ami az Európa Tanács korrupcióellenes államcsoportja (GRECO) 2015-ös Magyarországról szóló jelentése szerint is hozzájárult a választási kampányok átláthatóságának és elszámoltathatóságának megerősítéséhez.
Fontos változás volt, hogy a 2014-es országgyűlési választástól a hatósági nyilvántartásban szereplő nyomtatott és online sajtótermékeknek – amennyiben a választásikampány-időszakban politikai hirdetést kívánnak közölni – a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül a hirdetési árjegyzésüket el kell juttatniuk az Állami Számvevőszékhez, amelyet az ÁSZ a honlapján közzétesz. A sajtótermékeknek ugyanezt az árjegyzékét a honlapjukon is nyilvánosságra kell hozniuk.
A törvény azt is előírja, hogy azok a sajtótermékek, amelyek választási kampány időszakában politikai hirdetést tettek közzé a szavazás napját követő 15 napon belül meg kell küldeniük az Állami Számvevőszéknek, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell, hogy az adott sajtótermék az egyes jelöltek és jelölő szervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban és milyen terjedelemben tartalmazta. Az ÁSZ a részére megküldött tájékoztatókat a honlapján közzéteszi.
Az ÁSZ elemzése alátámasztotta, hogy a hagyományos médiatermékek esetében 2014-től erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága a több ütemben megújított jogszabályi előírások eredményeként. Az ÁSZ elemzői rámutattak arra is, hogy a választási törvény módosítása a plakátok kapcsán nem tartalmazott – a politikai hirdetések szabályozásához hasonló – részletes és átfogó szabályokat, ezért szükséges a választási plakátok szabályozásának megerősítése. Az ÁSZ elemzői kitértek a médiapiac és a plakátpiac közötti szabályozási környezet különbségeire is.
Mindezek alapján az Állami Számvevőszék megfontolásra ajánlja a Nemzeti Választási Iroda távozó vezetőjének javaslatát, ami alapján átdolgozásra kerülhet a választási plakátok szabályozása.
Hozzászólások (0)