adozona.hu
Autóhiteles vitája van? Ezt kell tennie!
//test-adozona.hu/altalanos/Autohiteles_vitaja_van_Ezt_kell_tennie_02UKYJ
Autóhiteles vitája van? Ezt kell tennie!
A pénzügyi szolgáltatójukkal jogi vitába kerülő autóhiteles ügyfelek problémájukat leggyorsabban a finanszírozó társasághoz beadott panaszbeadvánnyal rendezhetik. Nem kielégítő szolgáltatói válasz esetén bíróság jogosult dönteni a felek közti szerződés jogszerűségéről vagy akár – újabb perben – az elszámolás részleteiről.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt időszak egyes sajtóhíreire reagálva az alábbiakra hívja fel a pénzpiaci ügynökök közvetítésével – vagyis az úgynevezett „a” vagy „b” ügynökök segítségével – kötött gépjárműhitellel, gépjárműlízing-szerződésekkel rendelkező ügyfelek figyelmét.
Amennyiben a gépjárműhitellel, gépjármű lízingszerződéssel kapcsolatban polgári jogi, elszámolási jellegű vita merül fel (például a szerződés megkötésének jogszerűsége, érvényessége kapcsán), egyedi panaszbeadvánnyal elsődlegesen pénzügyi szolgáltatójukhoz kell fordulniuk az ügyfeleknek. E panaszra a szolgáltatónak jogszabályi előírás alapján 30 napon belül írásban, álláspontját részletesen kifejtve válaszolnia kell. Ha a pénzügyi szolgáltató válaszával, így a jogi érveléssel vagy bármely más szemponttal nem ért egyet az ügyfél, az arra illetékességgel és hatáskörrel rendelkező bíróságon polgári peres eljárást indíthat.
A jegybank felhívja a figyelmet arra is: a bíróság által esetlegesen érvénytelennek minősített szerződések jogkövetkezményeit, végeredményében a felek közötti elszámolást elsődlegesen szintén az ügyfél és a pénzügyi szolgáltatójának megállapodása alapján lehetséges rendezni. Amennyiben ez eredménytelen, úgy szintén a bíróságok jogosultak – egy következő peres eljárásban – e jogkövetkezmények levonására, az elszámolás megállapítására.
Ha egy ügyfél kérdése kizárólag arra irányul, hogy a szerződésének megkötése időpontjában a szerződést aláíró pénzügyi ügynök a pénzügyi szervezet tekintetében a MNB nyilvántartása szerint rendelkezett-e ügynöki engedéllyel, e kérdésre a MNB a számára postai úton (postacím: 1534 Budapest BKKP Pf: 777), vagy az ugyfelszolgalat@mnb.hu e-mail címre küldött beadványra a jogszabályban biztosított maximum 30 napos határidőn belül felvilágosítást nyújt.
Törvénymódosítás nyomán 2010-től megszűnt a korábbi „a” és „b” típusú ügynöki megkülönböztetés – e szerint 2010. szeptember 30-ig lehetett működni –, ezt követően a jogalkotó ettől eltérő szabályt és engedélyezési rendszert vezetett be.
Hozzászólások (0)