adozona.hu
Amit a de minimis, illetve az átmeneti támogatásról érdemes tudni
//test-adozona.hu/altalanos/Amit_a_de_minimis_illetve_az_atmeneti_tamog_XUGF3M
Amit a de minimis, illetve az átmeneti támogatásról érdemes tudni
Az iparűzésiadó-csökkentés az adózó döntése szerint átmeneti vagy csekély összegű/de minimis támogatásként is elszámolható. Milyen kritériumok alapján döntsön azonban a vállalkozó, mit lehet tudni ezekről a támogatásokról? Olvasói kérdésre Greff Magdolna okleveles adószakértő, a Finacont Kft. munkatársa válaszolt.
A kérdés részletesen így hangzik: 2022. 02. 12-én a Hipakedvezmény szja- és tao-bevallásban című kérdésre adott válaszban és több más szakcikkben is szerepel, hogy a vállalkozó dönthet arról, hogy egy támogatást (nemcsak a hipakedvezményt) de minimisnek vagy átmeneti támogatásnak minősíti. Milyen alapvető feltételek, követelmények vagy célszerűségi-gazdasági szempontok határozzák meg a vállalkozó döntését? Van-e a kétféle kategóriának valahol egy hozzáférhető részletesebb összehasonlító elemzése, ami alapján a vállalkozó megalapozott döntést tud hozni?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA
Csekély összegű (de minimis) állami támogatásnak minősül minden olyan állami forrásból nyújtott támogatás, amelynél a jogszabály kimondja, hogy de minimis támogatásnak kell tekinteni. Egy vállalkozásnak bármilyen forrásból, csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatás támogatástartalma – az adott és az elmúlt 2 pénzügyi év vonatkozásában – nem haladhatja meg a 200 000 eurónak, közúti szállítás esetén pedig a 100 000 eurónak megfelelő forint összeget. A közösségi jog szerinti vállalkozásnak minősül – az adott projekt esetében – bármely szervezet (gazdasági társaság, önkormányzat, civil szervezet, stb.), amely az adott projekt kapcsán, során, eredményeként gazdasági tevékenységet végez.
Helyi adókról további írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat. |
E feltételből következően a pályázónak nyilatkoznia kell arról, hogy az általa bármely forrásból igénybe vett csekély összegű támogatás tartalma – a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi év vonatkozásában – nem haladja meg a 1998/2006/EK rendeletben meghatározott összeget. A nyilatkozatot a korábban támogatást nyújtó szervek tájékoztatása alapján kell megtenni. Ebből következően a támogatást nyújtónak a vállalkozást tájékoztatnia kell a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül, kifejezetten hivatkozva az adott de minimis rendeletre. Fel kell hívni továbbá a kedvezményezett figyelmét arra, hogy a csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatáshoz kapcsolódó minden iratot az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén azokat köteles bemutatni.
A de minimis (csekély összegű) támogatás ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában nem halmozható állami támogatással, amennyiben az ilyen jellegű halmozódás olyan támogatási intenzitást eredményezne, amely meghaladná a támogatási intenzitás általános csoportmentességi rendeletben, vagy az Európai Bizottság által elfogadott határozatában meghatározott mértékét.
Csekély összegű támogatás nyújtható valamennyi ágazat vállalkozásai számára, bizonyos kivételekkel. Például: kizárt ágazat a harmadik országokba vagy tagállamokba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenységek támogatása, nevezetesen az exportált mennyiségekhez; értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódó támogatás, továbbá az import áruk helyett belföldi áru használatához kötött támogatás.
Az átmeneti támogatással kapcsolatban a következők relevánsak: az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi Covid–19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című, 2020. március 19-i, 2020/C 91 I/01 számú európai bizottsági közlemény 3.1. pontja alapján átmeneti támogatás nyújtható, amely vissza nem térítendő támogatás, hitel és tőke formájában nyújtható.
Az a vállalkozás részesülhet átmeneti támogatásban, amely 2019. december 31-én nem minősült nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak. Ettől eltérően, átmeneti támogatás nyújtható azon mikro- vagy kisvállalkozás számára, amely 2019. december 31-én nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak minősült, feltéve, ha a támogatási döntés időpontjában nem áll az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. kormányrendelet (Atr.) 6. § (4a) bekezdés c) pontja szerinti eljárás hatálya alatt, és az Atr. 6. § (4a) bekezdés d) pontja szerinti körülmény sem áll fenn.
Az átmeneti támogatás támogatástartalma a közlemény 3.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként – a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve – nem haladhatja meg az 1 800 000 eurónak megfelelő forintösszeget. Ez az összeg a mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozások esetén nem haladhatja meg a 225 000 eurónak, a halászati- és akvakultúra-ágazatban tevékeny vállalkozások esetén nem haladhatja meg a 270 000 eurónak megfelelő forintösszeget.
Fontos, hogy ha az átmeneti támogatás mellett a kedvezményezett az Atr. 2. § 1. pontja szerinti rendeletekben meghatározott csekély összegű támogatásban is részesült, az igénybe vett csekély összegű támogatás nem csökkenti az átmeneti támogatás szerinti legmagasabb mértéket. Tehát a keretet nem csökkenti az általános, a mezőgazdasági és a halászati csekély összegű (de minimis) támogatásként igénybe vett támogatások összege.
Hozzászólások (0)