adozona.hu
A THM volt a banánhéj, 4,5 millióba került
//test-adozona.hu/altalanos/A_THM_volt_a_bananhej_45_millioba_kerult_41GH0V
A THM volt a banánhéj, 4,5 millióba került
Az MNB ma közzétett határozatában 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Magyar Cetelem Bank Zrt.-t a teljes hiteldíj-mutató (THM) feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. A bank a fogyasztási hiteleinek reklámozása során számos esetben egyáltalán nem vagy nem feltűnően jelenítette meg a hiteltermékek költségeit összegző, a fogyasztói döntést segítő THM értékét.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Magyar Cetelem Bank Zrt. (Cetelem Bank) miként tesz eleget a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában a teljes hiteldíj mutató (THM) feltüntetési kötelezettségének. A jegybank eljárása során a 2014. április 30. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszak banki reklámjait tekintette át.
A vizsgálat megállapította, hogy a Cetelem Bank az általa – részben nagyobb kereskedelmi áruházak közvetítése útján – értékesített áruhitel, személyi kölcsön és hitelkártya termékeket oly módon népszerűsítette, hogy a kommunikáció (reklámozás) során – a jogszabályi előírásokkal ellentétben – a THM értékét nem vagy nem feltűnően jelenítette meg. Az ügyfélfogadási helyiségekben, a nyomtatott és elektronikus sajtóban, a televízióban, valamint az áruhiteleket függő ügynökként közvetítő áruházakban megjelenő 4 hirdetéstípusnál egyáltalán nem szerepelt a THM értéke. A további 68 vizsgált reklámtípusnál pedig a THM-et a fő hirdetési szövegtől elkülönülő apró betűs részben, illetve minden más információhoz (különösen a kedvezményekhez) képest kisebb vagy azonos betűmérettel, és kevésbé feltűnő ábrázolásmóddal szerepeltették.
A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztási hitelek (pl. áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, egyéb költségek és díjak). A THM a hiteltermékekre vonatkozó leghangsúlyosabb adat, amely segítséget nyújt a fogyasztóknak a kölcsönigénylés során, hogy az anyagi lehetőségeihez leginkább igazodó megoldást választhassanak. Mindezek miatt követeli meg a vonatkozó jogszabály is, hogy a THM értékét a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban minden esetben feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal meg kell adni. Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Cetelem Bankra, s kötelezte az intézményt a vonatkozó előírások jövőbeni betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlat a fogyasztók széles körét érintette.
A felügyeleti intézkedéssel összefüggésben megemlítendő, hogy az MNB két évvel korábban 10 millió forint összegű bírságot szabott ki a Cetelem Bankkal szemben a THM értékének feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. Jelen vizsgálat során az MNB az intézmény javára értékelte, hogy a hivatkozott vizsgálatot követően a bank fogyasztási hiteltermékeket érintő kereskedelmi kommunikációja számos tekintetben pozitív irányba változott.
Az áruhiteleket közvetítő kereskedelmi áruházakkal szemben az MNB nem folytat le eljárást, ugyanis azok a bank nevében és javára, függő ügynökként járnak el. Ilyen esetekben a jogsértő tevékenységért minden esetben a bank, mint megbízó felel.
Hozzászólások (0)