adozona.hu
Kúriai határozat: nem szedhet az önkormányzat behajtási engedély alapján útfenntartási hozzájárulást közutak használatáért
//test-adozona.hu/altalanos/A_Kuriai_hatarozat_nem_szedhet_az_onkormany_IQP1R4
Kúriai határozat: nem szedhet az önkormányzat behajtási engedély alapján útfenntartási hozzájárulást közutak használatáért
Herceghalom község önkormányzati rendeletet hozott a község közútjainak használatáról, melyben megállapította, hogy a 7,5 tonnát meghaladó járműveknek behajtási engedélyre van szükségük, a behajtási engedélyt pedig útfenntartási hozzájárulás megfizetéséhez kötötték. A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapította, hogy az önkormányzat ezen rendelete más jogszabályba ütközik.
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.033/2021/3. számú határozata
Herceghalom község önkormányzatának képviselő-testülete a helyi közútra történő behajtás korlátozásáról szóló önkormányzati rendeletet hozott, melynek értelmében a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek helyi közútra történő behajtását behajtási engedélyhez kötötték. A rendelet a behajtási engedély alapján útfenntartási hozzájárulás fizetési kötelezettséget állapít meg, a behajtási engedély pedig csak a befizetési szelvény (számla) bemutatásával együtt érvényes. A rendeletben külön szabályozás alatt áll az építkezés esetére kiadott éves útfenntartási hozzájárulás, illetve ezen díjak megfizetése alóli mentességek.
Az indítványozó 2021. augusztus 31. napján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 134. § (1) bekezdése alapján törvényességi felhívással élt. A törvény helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatnak minősíti a helyi közutak és tartozékaik kialakítását és fenntartását. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. (Kkt.) törvény a települési önkormányzatot jelöli ki a helyi közutak kezelőjének.
A Kkt. rendelkezik a közút kezelőjének feladatairól, meghatározza a közútkezelői intézmény tartalmát, a helyi önkormányzatot ugyanakkor nem hatalmazza fel arra, hogy az általa létesített közút közlekedési célú használatáért, akár annak fokozott igénybevételéért úthasználati díjat állapítson meg.
Az érintett önkormányzat polgármestere – a törvényes állapot helyreállítására adott 60 napos határidőn belül levelében arról tájékoztatta az indítványozót, hogy a törvényességi felhívásban foglaltakkal a képviselő-testület nem ért egyet.
A fenti előzmények után az indítványozó kezdeményezte a Kúria Önkormányzati Tanácsánál az önkormányzati rendelet útfenntartási hozzájárulásra vonatkozó szakaszainak más jogszabályba ütközésének megállapítását és megsemmisítését.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa szerint az indítvány megalapozott.
Törvénysértő az önkormányzati rendelet, ha törvény jelöli ki a díjszedésre jogosultakat és ezek között az önkormányzat nem szerepel, mégis megállapít díjfizetési kötelezettséget.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványt tárgyaláson kívül bírálta el.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- megállapítja, hogy Herceghalom Község Önkormányzat Képviselő-testületnek a helyi közútra történő behajtás korlátozásáról szóló 26/2009. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 3. § (8) bekezdése, 4. § (2) és (3) bekezdései, 5–6. §-a és 2. melléklete más jogszabályba ütközik, ezért e rendelkezéseket megsemmisíti;
- elrendeli határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét (megjelent a Magyar Közlöny 2022. évi 18. számában);
- elrendeli, hogy határozatának közzétételére – a kézbesítést követő nyolc napon belül – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon kerüljön sor.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
Hozzászólások (0)