adozona.hu
ÁSZ: van még mit javítani az elektronikus közigazgatásban
//test-adozona.hu/altalanos/ASZ_van_meg_mit_javitani_az_elektronikus_ko_BA5AVS
ÁSZ: van még mit javítani az elektronikus közigazgatásban
Nagy lépés történt a digitális állampolgárság kiteljesedése felé, viszont hiányosságok is tapasztalhatók a stratégiai tervezésben és a felhasználóbarát szempontok egységes érvényesülésében – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elektronikus közigazgatási ügyintézés fejlesztése érdekében tett intézkedések értékelését célzó ellenőrzést követően. A számvevőszéki megállapítások egy része már az ellenőrzés folyamatában hasznosult.
A felhasználói élmény értékelése a közérdeklődésre leginkább számot tartó közigazgatási ügyek kezelését biztosító alkalmazások felhasználói felületeinek tesztelésével történt. Az ügyintézés egyszerűségére és egyértelműségére fókuszáló tesztelés a magyarorszag.hu, mint központi portál 25 ügytípusára, valamint azon alkalmazásokra terjedt ki, amelyek ugyanezen ügytípusok ügyintézését tették lehetővé. Ennek keretében az ÁSZ értékelte a hozzáférhetőséget, az ügyintézési cél megfelelőségének felismerhetőségét, a felhasználói hibavédelmet, a működőképességet, a felhasználói felület esztétikáját és a tanulhatóságot is.
Az ellenőrzés során a számvevőszék megállapította, hogy a stratégiai keretrendszer kialakításában, a releváns informatikai rendszerek fejlesztési irányainak meghatározásában és a kapcsolódó tevékenységek részletes kidolgozásában összességében érvényesültek az ügyfélbarát szempontok, ami megfelelő alapot szolgáltatott az elektronikus közigazgatás fejlesztéséhez. Ugyanakkor az ellenőrzött időszakban a stratégiai célok visszamérési rendszerét maradéktalanul nem alakították ki, továbbá elmaradt a felhasználók igényeinek teljes körű felmérése és közvetlen bevonása a szolgáltatások fejlesztésébe, valamint az elektronikus közigazgatási ügyintézést biztosító alkalmazások ügyfélbarát jelleg szempontjaira irányuló tesztelése.
A tesztelés alapján az ÁSZ rámutatott, hogy a felhasználói élmény javítása, illetve az elektronikus ügyintézés eredményessége érdekében törekedni kell a rendelkezésre állás elvárt szintjének elérésére, valamint a magyarorszag.hu portálon és az ellenőrzött alkalmazások felületein a felhasználóbarát szempontok maradéktalan érvényesítésére, így különösen azonos struktúra, nyelvezet és vizuális megjelenés biztosítására minden alkalmazásban.
Pozitív tapasztalat, hogy az ÁSZ megállapításai már az ellenőrzés során hasznosultak, a DMÜ Zrt. és a NISZ Zrt. a számvevőszéki jelentéstervezet véleményezése során arról tájékoztatták az ÁSZ-t, hogy intézkedéseket tettek a felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében.
Hozzászólások (0)