hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Javaslatcsomag a héa-szabályok módosításáról, 3. rész. Platformokra vonatkozó előírások

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Az Európai Bizottság 2022. év végén terjesztette elő a HÉA Irányelv módosítására irányuló javaslat-csomagját. A cikksorozat első cikkében a javaslat előterjesztésének okait vizsgáltuk meg, és elemeztük azokat a területeket, amelyeket a módosítás érinteni fog. Azt ezt követő cikkben a számlázási szabályok változásait vettük górcső alá. Jelen cikkben a személyszállítási- és szálláshelyszolgáltatási platformokat érintő szabályokat fogjuk megvizsgálni.

A lentiekben részletezett szabályok kizárólag a személyszállítási- és rövid távú szállásfoglalási platformokra vonatkoznak. Az új szabályok értelmében az említett ágazatokban a platformgazdaság szereplői lesznek felelősek a forgalmi adó beszedéséért és az adóhatóságnak történő átutalásáért, ha a felhasználóik ezt nem teszik meg.

(1) vélelmezett értékesítői rendszer

A 2025 január 1-jétől hatályba lépő szabályok szerint, ha egy adóalany, aki elektronikus felület, például platform, portál vagy más hasonló eszköz használatával rövid távú szálláshelykiadási szolgáltatások vagy személyszállítási szolgáltatások nyújtását segíti elő, akkor úgy tekintendő, mintha ő maga vette volna át és nyújtotta volna a szóban forgó szolgáltatásokat, abban az esetben, ha az ilyen szolgáltatásokat nyújtó személy a következők egyike:

♦ nem letelepedett olyan adóalany, aki nem rendelkezik héa-azonosító számmal valamely tagállamban;

♦ nem adóalany;

♦ a kizárólag héa levonására nem jogosító termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást végző adóalany;

♦ nem adóalany jogi személy;

♦ a mezőgazdasági termelőkre vonatkozó közös térítésátalány-rendszer hatálya alá tartozó adóalany,

♦ a kisvállalkozásokra vonatkozó különös szabályozás hatálya (Magyarországon: alanyi adómentesség) alá tartozó adóalany.

A cikksorozat első részét itt, a másodikat itt olvashatja el! Az Adózóna áfával kapcsolatos írásait itt találja meg!

A „vélelmezett értékesítői” modell tehát elsőként azt a jogi vélelmet állítja be, hogy a platform üzemeltetője (aki eddig jellemzően „csak” egy platform segítségével összehozta a feleket), igénybe veszi és (közvetített szolgáltatásként) tovább is nyújtja az adott szolgáltatást. A platformszolgáltató köteles nyilvántartást vezetni az adott szolgáltatásnyújtásokról, amelyet az érintett tagállam kérésére elektronikusan rendelkezésre kell bocsátani, és 10 évig meg kell őrizni.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben ismertetjük az emített platform szolgáltatások esetén a teljesítési helyre, az adókulcsra és a végrehajtásra javasolt szabályokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink