adozona.hu
Pénztárgép, számla és adatszolgáltatás szálláshely-szolgáltatásnál
//test-adozona.hu/afa/Penztargep_szamla_es_adatszolgaltatas_szall_61KR1B
Pénztárgép, számla és adatszolgáltatás szálláshely-szolgáltatásnál
Adószámos magánszemélyként 552006 – Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatással foglalkozom. Ilyen esetben kötelező pénztárgépet használnom? – kérdezte olvasónk. Így folytatta: Ha igen, akkor a bizonylatkibocsátási kötelezettségemet számlával teljesíthetem-e? A kibocsátott számlákat a hónapot követő 15. napjáig a PTGSZLAH nyomtatványon kell NAV felé beküldeni? Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló válaszolt.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) rendelkezései alapján a termék értékesítőjének, a szolgáltatás nyújtójának az általa teljesített termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról – főszabály szerint – kötelező Áfa tv. szerinti bizonylatot kibocsátani. A megadott információk alapján az áfaalanyiságot pontosan megítélni nincs módom, de feltételezem, hogy azért váltott ki adószámot, mert megfelel az adóalanyiság fogalmának.
A szálláshely-szolgáltatás az áfa rendszerében ingatlan-bérbeadásnak minősül, de az Áfa tv. 86. § (2) bekezdése szerint áfaköteles, feltéve, ha a szolgáltatás nyújtója alanyi adómentességet nem választott. A nyújtott szálláshely-szolgáltatási tevékenység TEÁOR 08’ szerinti besorolása meghatározó, mivel a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. számú melléklete e besorolás alapján határozza meg a nyugtaadási kötelezettség kizárólag pénztárgéppel történő teljesítését. A tevékenység besorolását a 2009. október 15. napján hatályos kódok alapján kell elvégeznie a szolgáltatást nyújtójának. A pénztárgépköteles tevékenységek közé tartozik a TEÁOR 55.1-55.3 szerinti szálláshely-szolgáltatás (kivéve a falusi szálláshely-szolgáltatás).
A pénztárgépes nyugtaadás alól akkor lehet intézményesen mentesülni, ha valaki az Áfa tv. 166. § (2) bekezdése alapján ez irányú kérés ellenére is mindig, azaz az összes, egyébként nyugtaadásra köteles ügyletéről számlát bocsát ki ügyfelének. Ennek azonban pénztárgéphasználat kötelezettsége esetében az a következménye, hogy előzetes bejelentéssel és a nyugtát pótló számla adatairól havi rendszerességgel elektronikus adatszolgáltatást kell benyújtani az adóhatóság felé (ezzel lehet kiváltani a nyugtaadást, és a pénztárgéphasználatot – az 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet a 9/C §-a szerint). A számlaadásnál figyelembe kell lenni a fogyasztóvédelmi szabályokra és fogyasztók tájékoztatására is.
Az adatszolgáltatás csak a pénztárgépköteles tevékenység esetén nyugta helyett kiállított számlákra vonatkozik.
Hozzászólások (7) , melyek közül a legfrissebbek:
Az olvasóközönség kioktatása helyett esetleg a pénztárgéphasználat helyetti számlázásról szóló részből az "előzetes bejelentéssel" szakaszt törölni lehetne.
Az Art. 221.§ egy mondatban való megemlítése pedig nem szakirodalmi kérdés lenne...
Kedves Hozzászólók!
Köszönjük megtisztelő aktivitásukat. Kérjük, hogy vegyék figyelembe, hogy szakértőink a feltett kérdésekre válaszolnak. Szolgáltatásunknak nem része, hogy egy-egy konkrét kérdésnél a téma teljes szakirodalmát kifejtsék.
Megértésüket köszönjük.
Üdvözlettel az Adózóna csapata
A válaszból az is kimaradt, hogy az Art 221.§ szerint a hiányzó PTGSZLAH adatszolgáltatásért a NAV nem bírságol, hanem felhívást közöl, és hiánypótlási időt ad (általában 15 napot).
Tisztelt Hozzászóló,
külön bejelentést az adóhatóság felé valóban nem kell tenni, csupán az adózó saját adminisztrációját intéző személy felé, hogy az adott időpont után a szükséges adatszolgáltatást a NAV felé havonta PTGSZLAH nyomtatványon az ilyen értékesítésről teljesítse.
Ja, és ha még nem említettem volna:
Kellene egy lektor.
A PTGSZLAB nyomtatvány már 2016-tól a múlté, még a NAV szerint is.
Nincs már bejelentés, ha pénztárgép használata "helyett" számlát bocsát ki az adózó. A helyett azért "helyett", mert a NAV se tudja pontosan, hogy ez alá milyen esetek tartoznak. Jellemzően a magánszemély felé történő értékesítést tekintik úgy, hogy az online pénztárgéppel lenne bizonylatolandó és a kibocsátott számla e "helyett" készül. Majd egyszer egy bíró majd közli, hogy jogszerűtlen a NAV értelmezése. A dolgot azért nem lehet jól szabályozni, mert a számla mindent visz, így valójában értelmetlen a számlakibocsátás tényéről havonta beküldeni a PTGSZLAH nyomtatványon az ilyen értékesítés adatait. A megoldást az jelentheti majd, ha az online számla adatszolgálatás határértéke 100 eFt-ról nullára csökken. Ennek időpontja a gazdaság alkalmazkodóképességétől függ.
https://nav.gov.hu/nav/archiv/letoltesek_program/nyomtatvanykitolto_2016/PTGSZLAB.html
A szakértő válaszának harmadik bekezdésében azt írja, hogy előzetesen be kell jelenteni, ha a pénztárgép használata helyett a kiállított számlák adatszolgáltatását választja az adódzó. Tudtommal ez korábban volt így, de több módosítás után, már egy ideje nem kell bejelentést tenni.